Nee, beren houden geen winterslaap, maar een winterrust.

Winterrust
Bruine beren komen vooral voor in de bergen en bossen op het noordelijk halfrond. In de Europese alpen zijn ze heel zeldzaam, en hetzelfde geldt voor de beren in de bergen van Oost-Europa zoals Roemenië en Hongarije. Omdat ze vooral van plantaardig voedsel leven, is de voedselarme winter een moeilijke tijd. Daarom eten ze vóór die tijd extra veel. Met een flinke vetlaag onder de huid, gaan ze in een hol of op een beschut plekje in winterrust. De beer slaapt en dut de hele winter door. De vetlaag en de dikke vacht houden hem warm. De beer houdt géén winterslaap zoals de egel dat doet. Dieren die in winterslaap zijn, zijn tussentijds niet wakker te krijgen. Dieren in winterrust wél. Als er gevaar dreigt, staat de bruine beer in mum van tijd paraat om tot actie over te gaan.

Dit vond ik trouwens wel een heel interessante vraag! Ik dacht namelijk ook dat ze in winsterslaap gingen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, beren gaan in winterslaap omdat er in de winter niet voldoende voedsel te vinden is om actief te blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beren hebben een winterslaap ze eten zich voor dat ze gaan slapen vol zodat ze hun vet weer kwijtraken tijdens hun winterslaap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen beren houden een winterslaap. Ook egels, en bij reptielen en amfibieën komt de winterslaap zeer algemeen voor. De slangen; ringslang, adder en gladde slang gaan in diepe winterslaap. Kikkers en padden kruipen in de winter in de modder op bodem van de sloot.