ik zag een paar dagen geleden een paar bijen in een gaatje kruipen van het kozijn.

het kan wel telkens over dezelfde bij gaan. nu hebben die bij(en) het gaatje zelf dichtgemaakt. moet ik een bijennest vrezen? grts

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
23.7K

Het beste antwoord

Je hebt wat metselbijen gezien. Er is wel een probleem met je kozijn. De bijtjes zijn opportunisten en maken gewoon nestjes waar ze een gaatje tegenkomen dat ze dan keurig dichtmaken. De bijtjes zijn volkomen onschadelijk en worden belangrijk voor de bestuiving van bloeiende planten, zoals de appelboom nu de honingbij zo sterk in aantal afneemt.
Je kunt een geschikt blokje ophangen met wat boorgaten ophangen in de buurt en wat later in het jaar je kozijn repareren met vloeibaar hout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou er wel naar laten kijken als ik jou was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet repareren. Anders vinden ze miss. Een weg Naar binnen en dat is irriant in de zomer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermoedelijk is dat een solitair bijtje wat daar eitjes heeft gelegd.
ik heb voor deze jongens een bijenhotel hangen buiten.
je gaat hier absoluut geen last van ondervinden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, dat hoort zo.
ze leggen de eitjes en maken de opening dicht.
als de bijtjes uitgekomen zijn, dan graven ze zich een weg naar buiten, en vliegen ze weg.
niets om je bezorgd om te maken.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vermoed dat de bij nog even in de buurt blijft, of mogelijk heeft een ander bijtje er eitjes bijgelegd nu je het open hebt gemaakt.
ik heb een bijenhotel hier hangen; een blok hardhout met gangetjes op diverse grootte erin geboord.
wordt druk gebruik van gemaakt :)
Er zit gewoonlijk geen nectar in muren en als er niets te eten valt maken ze een nest. Ze hebben misschien bij de dakgoot een ander gat ontdekt. Je hoeft geen last te hebben van een bijenvolk (heb er zelf een jaar pal boven gewoond) als je niet te veel zoetigheid verspreidt.
Anders moet je maar de ongediertebestrijding inschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er meteen gif in spuiten! ik had dat ook van de zomer alleen dan met wespen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jij gek, bijen met gif bespuiten? Waaróm?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honing koop je in de supermarkt? Wat is er mis met ongedierte weghalen? Als ik een wespen of bijennest in de tuin heb gaat dat ook zo snel mogelijk weg hoor, moet er niet aan denken in de zomer
Rieneke1
13 jaar geleden
stk 87, een bij is GEEN ongedierte, maar uiterst nuttig.
het gaat slecht met ze, en we zouden ze moeten helpen, al was het maar uit eigenbelang.
iedere imker komt met plezier een bijenvolk uit je tuin verwijderen. en honing komt idd uit de supermarkt, maar daarvoor?
of denk je dat honing in de fabriek gemaakt wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net als melk, dat groeit in een pak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze een nest bouwen kunnen ze vervelend worden. zeker als je allergisch voor ze bent.
Rieneke1
13 jaar geleden
alexm, dan haal je er een imker bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij waren het wespen het moest weg! want als mijn vader gestoken word kan het binnen 3 minuten voorbij zijn als hij niet snel geholpen word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen doen in 't algemeen veel te panisch over bijen en wespen. Als je een beetje rustig doet, doen die beestjes helemaal niks. Maar ja, als je er allergisch voor bent, kan ik 't me wel voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar ben ik het mee eens heelveel mensen gaan dan rondrennen en slaan, zo dom. blijf gewoon rustig. maar je kan ook gestoken worden terwijl je niets doet als bijv. per ongeluk er op gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijen zijn vrijwel onschadelijk, wespen kunnen gemeen zijn, maar bijtjes doen vrijwel nooit iets.
Ik zou er inderdaad even naar laten kijken , Waarschijnlijk is er niks aan de hand maar het zou zomaar kunnen dat er een bijennest zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening is hier eerder sprake van hommels of wespen.
Je kunt ze/het hol/nest laten behandelen door een gespecialiseerd bedrijf met vergif.
Vraag na bij de gemeente.
Wel iets aan doen omdat die beesten voor jou en kinderen lastig en gevaarlijk zijn.
Ook omdat ze het gat verder grotger kunnen maken en binnen kunnen uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook daarom mijn reactie op viridiflavus
Je hoeft niks te vrezen. Volgens mij kun je het beste zelf dat gaat je goed dichtmaken met nat papier of met kurk of met een stukje hout. Intussen hang je zo'n blok op met gaatjes waar de bijen hun dingen kunnen doen zonder problemen voor henzelf of voor jou.