De Royal Society of London for the Improvement of Natural Knowledge, de Britse academie voor wetenschappen, werd op 28 november 1660 opgericht na een voordracht van Christopher Wren tijdens een bijeenkomst in Gresham College.
Bij de twaalf oprichters, die wekelijks wensten samen te komen om experimenten uit te voeren en discussies te houden over de "nieuwe wetenschappen", vinden we naast Wren ook nog Robert Boyle en John Wilkins. De eerste 'secretary' (voorzitter) was de wiskundige William Brouncker. De academie werkte grotendeels op dezelfde manier als de eerder opgerichte Florentijnse Accademia del Cimento.

Vanaf 1665 publiceert ze de Philosophical Transactions, het oudste bestaande wetenschappelijk tijdschrift dat zonder onderbrekingen verschijnt sinds zijn ontstaan. De leidende kracht achter de Society en het tijdschrift was in de beginjaren Henry Oldenburg. Tussen 1684 en 1686 was Samuel Pepys de voorzitter van het genootschap, en zijn naam verscheen op de titelpagina van één van de beroemdste uitgaven van de Royal Society: de Principia van Isaac Newton.

In 1715 werd Willem Jacob 's Gravesande, filosoof en natuurkundige lid van dit illustere genootschap. Andere bekende leden waren Gabriel Fahrenheit, Christiaan Huygens, Albertus Seba en Antoni van Leeuwenhoek. In 2007 zijn, onder anderen, Piet Borst en Daan Frenkel lid van de Society.

Sinds 1731 reikt de Royal Society de Copley Medal uit. Daarmee is dit de oudste wetenschapsprijs ter wereld. Ontvangers waren onder meer Charles Darwin, Michael Faraday, Albert Einstein, Louis Pasteur en Stephen Hawking.

en het bestaat nog steeds

het hoofdkantoor is bij het Carlton House terrace in Central Londen. in 2010 werd een kantoor bij het Chichely Hall in Buckinghamshire getransformeerd to thet Kavili Royal Society internationaal center
The Society’s main offices are on Carlton House Terrace in Central London. In 2010 the Society also acquired Chicheley Hall in Buckinghamshire which has been transformed into the Kavli Royal Society International Centre.

dus opgericht in 1660 en bestaat nog steeds