wat is de oorzaak van geel vijverwater?

En hoe kun je het verhelpen, en dan bedoel ik zonder actieve kool.
Want het gaat mij niet om de kleur zelf want deze is niet te zien aan de vijver, enkel in een emmertje waar je water van de vijver hebt geschept.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Die stomme buurtkatten pissen werkelijk overal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het komt niet door de katten, en bovendien zouden de bacterien in de filter de urine moeten opruimen.;)

Het beste antwoord

De kleur wordt veroorzaakt door humuszuren, die nauwelijks biologisch afbreken en goed oplossen. Je kunt de oorzaak aanpakken door zoveel mogelijk blad te verwijderen uit de vijver en ook de waterplanten aan het eind van het seizoen.

Bij de biologische afbraak van de bladeren en waterplanten blijven deze wateroplosbare zuren achter. Verder is het geen probleem. Men denkt dat de humuszuren planten en algen kunnen helpen met de opname van ijzer, maar hun aanwezigheid kan ook een probleem zijn door het in de oplossing brengen van zware metalen.