Waarom groeit hoofdhaar maar door? Okal knip je het af, Het groeit en groeit en groeit maar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (5)

Dat komt doordat je de haar doorknipt en niet de cel die de haar maakt dood maakt. De follikelcel zorgt ervoor dat de haar verder door blijft groeien.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de tekening zie je een zakje met daarin de haarpapil. Deze cel maakt steeds een nieuw laagje aan en duwt de haar naar buiten toe. Daarom groeit de haar weer verder. Of eigenlijk gezegd, er komt aan de onderkant weer wat bij.

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens bijgaande bron groeit eenzelfde haar op deze manier tussen de 2 en 6 jaar. Dan wordt de haar afgestoten en wordt een nieuwe haar gemaakt. Een haarzakje kan dat zo'n 25 keer doen. Dus met een gemiddelde van 3 jaar per haar kan je ongeveer 75 jaar met een haarzakje doen.

Mensen die eerder kaal worden hebben dus een probleem met de haarzakjes. Die sterven dan af op bepaalde gebieden en dan kunnen er geen nieuwe haren meer groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig maar anders liepen we allemaal met een kale knar.

De reden dat je hoofdhaar alsmaar doorgroeit (tot evetueel kaalheid intreedt) is dat de haren een beperkte levensduur hebben, op een gegeven moment uitvallen en dan vervangen worden. De lengte van eht haar is daarbij niet relevant : je haar heeft gewoon een maximale lengte, en dan valt-ie uit. Natuurlijk mag je het wat korter knippen, dat maakt voor de groei geen verschil.

Normaliter verlies je gemiddeld zeker 100 haren per dag, maar die komen er ook gewoon weer nieuw bij. Merk je niks van. Het is dus niet 1 enkele haar die maar eindeloos door en door en doorgroeit (dat merk je vanzelf als je probeert je haar tot over je kont te laten groeien ; dat lukt lang niet iedereen). Het is steeds weer een nieuwe haar daar waar de oude is uitgevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoofdhaar knip je aan de onderkant af
Maar je haart groeit vanuit je hoofd, daar is dus absoluut niks aan te doen.
Net als dat je kaal wordt, ook niks aan te doen.
Zo werkt het menselijk lichaam nou eenmaal, je haren zijn een soort van bescherming voor je hoofdhuid.
Ze zitten er niet voor niks!
Maar, als jij je haar niet knipt voor een hele lange tijd, zul je merken dat het minder groeit, omdat de onderste punten dan dood zijn.
Alleen mooi en gezond is het zeker niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De papillen waaruit het haar komt, hebben net als bij nagels dat het constant cellen aanmaakt, zichtbaar sneller dan de meeste andere weefsels. Het is zichtbaar doordat het een richting opgroeit en dat is door de haarschacht naar buiten groet. Het bijzondere aan haar is dat het zelfs na overlijden nog heel even door blijft groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haarfollikels ontwikkelen zich door een complexe serie van activiteiten in de huid. Interessant is dat niet alle haren tegelijkertijd groeien. Eigenlijk maakt de groei verschillende fasen door: de groeifase(anagene fase), de overgangsfase(catagene fase) en de rustfase (telogene fase). De tijd die elke fase neemt is afhankelijk van diverse factoren waaronder lichaamsgebied. Bijvoorbeeld: op de hoofdhuid zijn 90% van de haren in de groeifase, in vergelijking met 30% van de haren op onze armen. Gedurende de overgangsfase begint de omliggende huid de haarwortel te absorberen. Uiteindelijk komt het haar in de rustfase en zal uitvallen waarna de groei opnieuw begint.

Hoofdharen kunnen zes jaar of langer in de anagene fase blijven.
De verhouding tussen hoofdharen in de anagene fase is 85% ten opzichte van 15% in de telegone fase.
De haren op de armen en benen hebben slechts een anagene fase van maximum 3 maanden voordat ze overgaan in de telogene fase, en slechts 3% bevindt zich tegelijk in de anagene fase.