Als je er geen verstand van hebt kun je dan toch eetbare paddestoelen, bessen en planten herkennen?Waaraan dan?

Toegevoegd na 9 minuten:
Pff.. okay okay.. :-)

Hoe leer ik die eetbare paddestoelen, bessen en planten herkennen, zonder ze eerst te hoeven te eten??
( Zodat ik er dus verstand van krijg.....hmm...)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Die die je in de winkel kunt kopen, kun je eten :)

Maar ehm.. De rest is een kwestie van goed kijken en dat het liefst onder supervisie van iemand die er verstand van heeft. Mijn moeder heeft mij vroeger erg veel geleerd over planten en daardoor weet ik wel welke bessen in ieder geval erg af te raden zijn. Over paddestoelen weet ik dan weer erg weinig.

Op dit moment doe ik een kruidengeneeskunde-opleiding, waarbij ik giftige planten langzaam van niet-giftige leer onderscheiden. Wil je echt meer weten, dan kan ik je zo'n cursus aanraden.

Je lijf is trouwens wel goed in het herkennen van giftige stoffen, maar daarvoor zijn we vaak te snel met doorslikken. En sommige planten zijn al erg giftig zonder dat je ze binnenkrijgt. Dus ik ga hier geen criteria noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Grinnik: aan de mate waarin je er ziek van wordt nadat je ze gegeten hebt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom!;) beste antwoord
Da's een contradictio in terminis.

Het antwoord is: nee, dat kun je niet.

Zodra je hier voldoende tips krijgt om het wel te kunnen, voldoe je niet meer aan de voorwaarde waarmee je je vraag begint - dan heb je er namelijk wel verstand van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherp Rota. +1
Voor paddestoelen levensgevaarlijk!!!
Er zijn zoveel dubbelgangers bij de paddestoelen dat het zelfs bij de kenners wel eens fout gaat.
Eet je b.v. de bessen van de Taxus, dan smaken deze lekker zoet, maar het pitje er in is weer zeer giftig.
De meeste giftige bessen smaken niet lekker tot zelfs walgelijk vies.
Maar sommige weinig giftige bessen smaken heel niet slecht maar maken je toch ziek.
Het zelfde geldt voor de planten, er zijn veel meer eetbare planten dan je zou denken, maar er zijn ook giftige.
Er zijn leuke boekjes in de handel over eetbare bessen en planten incl. recepten.
Maar zo maar gaan knabbelen in de natuur.
Zou ik zeker niet doen, dan kan je misschien nooit meer vragen stellen hier op g.v.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zeker met paddestoelen gewoon niet aan beginnen. Ik ben vrij goed in het herkennen van plantensoorten, maar paddestoelen waag ik me echt niet aan. Het is te gemakkelijk om tegen een dodeljke dubbelganger aan te lopen. Het is in Nederland trouwens nog verboden ook om paddestoelen te verzamelen. Bij planten waag ik me alleen aan de soorten waar ik absoluut zeker van ben dat ik ze kan herkennen zonder ze te verwarren met dubbelgangers. Zo af en toe verzamel ik bijvoorbeeld ook wat planten voor mijn cavia's, je moet er toch niet aan denken dat je ze per ongeluk iets giftigs zou geven. Dus hou ik het bij soorten als paardebloem en weegbree, en hou ik me verre van de schermbloemigen, die kan ik niet met 100% zekerheid determineren.
Op pad gaan met een paddestoelendeskundoloog en die je het laten bijbrengen,maar wel altijd hem of haar eerst laten proeven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik klooi maar wat aan,vond hem zelf wel leuk.
Bij mij in de tuin groeien veel paddestoelen en mijn buurvrouw/boerin weess mij een hele lekker soort aan. Ik plukken en een dikke paddestoelen ommelet klaargemaakt. Die nacht werden we beiden volkomen high, op het enge af. Ja mijn buurvrouw nam altijd een hanje vol voor de gehele famile, wij twee handjes per persoon. Kortom, paddestoelen zijn gevaarlijke zaken om zonder grondige kennis te nuttigen. Wepraten dus niet over champignons van AH
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar niet. Je hebt er niets aan want een hap kan al dodelijk zijn. Het wordt altijd afgeraden zomaar in het wild paddesteoelen te zoeken omdat de verschillen tussen een giftige en een eetbare bijna niet te zien zijn (voor een leek). Vroeger gebruikten mensen die rode kabouterpaddestoelen als drug maar ook na langdurig gebruik kun je de dosis niet voor honderd procent zeker zijn. En een overdosis, al is het maar een likje, is in dit geval dodelijk. Niet dat de vraag over drugs gaat maar ik wil ermee zeggen dat ook 'kenners' soms de mist in gaan.