bestaan er dodelijke dieren in nederland?

Bestaan er dodelijke dieren in nederland?
Uitgezonderd de mug

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
9 jaar geleden
Ja. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/gevaarlijkste-dier-nederlandse-natuur-normaal.102223
In Nederland is de mug niet dodelijk, alleen maar vervelend.
Reddie
9 jaar geleden
Ja, mensen. Doden niet alleen andere dieren, maar ook de eigen soort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adders, hoewel maar zelden dodelijk.
Ritsuka
9 jaar geleden
de mug zelf is niet dodelijk

Het beste antwoord

jazeker. Ik neem aan dat je de leeuwen en tijgers in de dierentuin niet mee telt. Maar er zijn ongevallen met dodelijke afloop bekend met everzwijnen (agressief in de tijd dat ze jongen hebben); er zijn mensen overleden aan wespen- en bijensteken (zowel door allergie als door grote hoeveelheden steken). Dan is er borelliose ofwel ziekte van Lyme, die door teken wordt overgebracht en in zeer zeldzame gevallen dodelijk zou zijn (veel mensen merken weinig, maar ernstige verlammingen etc. komen toch vrij veel voor). Ook ongevallen op boerderijen, waarbij iemand werd vertrapt door een koe, stier of paard, zijn bekend. Aan onze kusten kan in theorie de kwallensoort Portugees Oorlogsschip (Cyanea capillata) voorkomen, waarvan de netelcellen dodelijk vergif bevatten (naar aanleiding van een soortgelijk geval in Engeland schreef Sir Arthur Conan Doyle in The Cade-Book of Sherlock Holmes (1926) de episode The adventure of the Lion's Mane). Dit ondier is op de Atlantische Oceaan op onze breedten gewoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vergeet de adder.
tinus1969
9 jaar geleden
het aantal mensen dat in NL is overleden aan adderbeten is te verhalen (3 sinds 1900 ofzo).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En teek is niet dodelijk zoals je reeds vermeldde, maar wel de bacterie die ze bevat, zou het kunnen zijn.
Als je die trend aanhoudt komen we bij bacteriën en virussen waarvan er heel wat dodelijk kunnen zijn.
Ik denk niet dat vragensteller zo ver wil gaan, omdat hij de mug (insect) al uitsluit.