Tot op welke hoogte heeft het milieu waarin iemand opgroeit een epigenetisch effect?

Bepaalde factoren van iemands persoonlijke omgeving zorgen voor een epigenetisch effect, ofwel een effect op het DNA waardoor genen aan/uit gaan, maar zonder dat de sequentie verandert.
Is het zo dat roken een epigenetisch effect - histonmodificaties of DNA-methylaties - heeft? Welke omgevingsfactoren zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een geweldige scrabble-woorden. Die moet ik onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt wel een beetje huiswerk achtig.

Antwoorden (2)

'Het milieu waarin iemand opgroeit' slaat meestal op het socio-economisch milieu en is iets heel anders dan het effect dat roken al dan niet op je DNA heeft.
Wil je over dat laatste iets huiveringwekkends lezen, verdiep je dan hierin: http://www.gezondheidonline.be/nieuws/verzorging/20091/december/15-sigaretten-roken-al-schadelijk-voor-dna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond nog een aantal mooie voorbeelden op de wiki pagina (zie link), bijv over een relatie tussen hongersnood en diabetes in scandinavie ontdekt
amigo