Eet een konijn in de tuin planten die giftig voor hem/haar kunnen zijn?

Ik had een voor haar soort best groot dwergkonijn los lopen in mijn voedbalveld grote tuin.
Rondom bomen en vooral struiken en een betonnen rand rondom waardoor zij niet kon ontsnappen.
Dagelijks bracht ik haar haar een portie eten en zorgde er voor dat er altijd vers water stond.
Ik had achter in de tuin van een grote bos takken een veilige schuilplaats gemaakt.
Tussen de struiken groeien volop planten en ook wilde die uit het bos zijn komen aanwaaien.
Vanochtend vond ik het konijn dood achter in de tuin.
Ik heb haar helemaal bekeken en zag geen verwondingen of ander trauma.
Ze was ook pas een jaar of 5 oud.
De enige verdachte is dus planten waarvan zij niet wist dat ze er van af moest blijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Mogelijk een geval van boterbloemen eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of paardebloemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paardenbloemen zijn zeer gezond voor konijnen, paarden, koeien, geiten, varkens en mensen!!
amigo
12 jaar geleden
boterbloemen niet edlijst? goed om te weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnen van de buren zijn er aan dood gegaan!

Andere antwoorden (6)

Ja een konijn eet waarvan hij denkt dat het lekker is, en dat kunnen ook giftige planten zijn.
wat ook zou kunnen is dat hij een inwendig letsel had en daaraan is overleden.
maar zonder het konijn te zien kan ik daar geen uitspraak over doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend te horen. Als ik het lees heeft je konijn in ieder geval wel een goed leven gehad.

De gemiddelde leeftijd van een konijn is 5 a 7 jaar. Dus misschien was het wel gewoon zijn / haar tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een fabeltje dat huisdieren spontaan van giftige planten af zouden blijven.

Heel verdrietig als zoiets gebeurt, sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat konijnen inderdaad gewoon planten eten die ze er lekker uit vinden zien.

Ik heb mijn konijn destijds net kunnen redden toen die aan narcissen begon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is moeilijk te zeggen hoe een konijn dood is gegaan. als je het echt perse wilt weten, kun je het het beste laten onderzoeken bij een dierenarts, maar het kan ook zijn dat het konijn aan bijvoorbeeld kanker is overleden, want daar overlijden best veel vrouwtjes konijnen aan. als een konijn iets verkeerds heeft gegeten zie je dat meestal al wel een paar uur van te voren, omdat het konijn dan meestal diarree heeft en het konijn kan ook piepen en heeft niet de neiging meer om te gaan lopen, maar wanneer het heel erg is geschrokken, omdat er bijvoorbeeld een kat achter het konijn heeft gerend, kan het ook al van de schrik overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het niet zo zijn dat er gif op het gewas is gekomen door middel van menselijk toe doen? Een konijn ( maar ook hamster kan inderdaad heel ziek worden van het eten van giftige planten maar meestal zijn dit kamerplanten.
Azalea of Euphorbia zijn voorbeelden hiervan.
Zelf is mij op school altijd geleerd dat een dier instinctief namelijk niet zomaar alles eet. Geef je konijn een paardebloem compleet met wortels bloem blad en steel en hij zal alleen de blaadjes eten en niet de steel met melk.
Ik zeg ook niet dat wat ik hier typ ook meteen zo moet zijn.
Maar ik zou de optie met gif bespoten planten ook zeker niet uitsluiten.