Wie weet wat dit voor 'n beestje is?

Het beestje heeft wel wat weg van een rupsje. Is licht groen / geel van kleur met aan beide zijden over de rug rode stipjes. Het beestje heeft geen duidelijke voor of achterkant en er zijn geen pootjes te zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik vroeg het de vlinderstichting en kreeg meteen een duidelijk antwoord van een vriendelijke vrijwilliger! Het blijkt een slakrups te zijn, de rups van een bruine vlinder die "Apoda Limacodes" heet:

"Beste suus,

De foto die je stuurt is geen pop maar is gewoon nog de rups van de Apoda limacodes (Slakrups). Waarschijnlijk is hij wel bezig met verpoppen omdat zijn kleur niet meer groen is maar geel is .

Op onze website www.vlindernet.nl vindt u meer informatie en foto’s van deze soort. Daar staan alle Nederlandse dag- en nachtvlinders en hun rupsen uitgebreid beschreven.

met vlinderrijke groeten!"

De betreffende pagina op vlindernet: http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=1&q=apoda+limacodes
Fotootjes van de slakrups & vlinder: http://tinyurl.com/ydqqj83
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij is het een soort van naaktslak gezien de houding op de foto,als je hem omdraait en je ziet een glijzool kun ja daar zeker van zijn,een rups is het zeker niet ook geen bastaardrups een rups heeft een afgeplatte kop en een bastaardrups een duidelijke ronde kop ]
beidde hebben pootjes en zijn gesegmenteerd en dit is bij het diertje op de foto niet het geval .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een net verpopte rups,
als dat zo is dan zal zijn /haar kleur nog wel veranderen.
Ook zal dan de huid/ vel harder worden, omdat het nu al herfst is, zal hij wel als pop overwinteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de winter te kunnen overleven, verpoppen veel rupsen op de grond tussen bladeren en zelfs onder de grond.
In de tropen waar geen winterkou is hangen de cocons onder de bladeren.
Waarschijnlijk heb je dat een keer zo gezien in een vlindertuin.