Kan men van specifieke cellen, bijvoorbeeld van de insuline producerende beta cellen van de eilandjes van langerhans, de telomeren verlengen ?

Zodat mensen met diabetes mellitus weer insuline kunnen produceren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ten eerste zal telomeren verlengen effect hebben op de levensduur van levende cellen. Dit zou dus alleen werken op cellen die nog niet zijn afgestorven, dus cellen die nog insuline kunnen aanmaken.

Ten tweede hebben telomeren geen invloed op de productie van bepaalde stoffen, dit gebeurt in het DNA, de rest van het chromosoom.

Diabetes type 1 heeft als oorzaak het afsterven of beschadigen van insulineproducerende cellen. Dit kan genetisch bepaald zijn, maar kan ook door bepaalde virussen veroorzaakt zijn. Hierdoor maken ze geen of heel weinig insuline aan.

mensen met diabetes type 2 maken nog wel insuline aan, maar de doelcellen zijn niet meer gevoelig hiervoor. Het verlengen van de levensduur van alvleeskliercellen zal hier dus ook geen effect hebben.

Voor zover ik het kan beoordelen, zou het verlengen van telomeren alleen helpen bij mensen die weten dat ze type 1 zullen krijgen maar nog geen symptomen vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee dat kan alleen als de gehele pancreas vervangen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste werkt het verlengen van telomeren mbv telomerase niet. zomaar.
In de experimenten waar jij aan refereert is het alleen gelukt om cellen van ratten, waarbij de telomeren kunstmatig waren verkort, weer aan te laten groeien mbv telomerase.

Bovendien, telomerase in spuiten in de alvleesklier is niet gericht genoeg en kan onvoorziene gevolgen hebben (is veel te cru).

Om specifiek 1 type cellen aan te passen in een volgroeid organisme is gentherapie de enige methode.
Dit is echter nog zeeer experimenteel! Hierbij wordt een virus ontwikkeld met daarin DNA (of RNA) waarmee het virus het DNA van de cel die het virus infecteert kan aanpassen.

Zo'n virus moet dus zodanig worden ontwikkeld dat het alleen de door jou genoemde cellen infecteert.
Er zijn al wel experimenten gedaan die deze kant op gaan, maar zo ver en zo specifiek als de situatie die jij schetst, zo ver is het nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij werkt het zo niet. Die cellen zijn al beschadigd vanwege de diabetes. Als je dan de telomeren verlengt, vraag ik me af of de cellen die dan ontstaan wel insuline kunnen produceren?
Sowieso denk ik niet dat je telomeren kunt verlengen. Je zou wel telomerase kunnen toevoegen maar dit vergroot de kans op kanker.
Gewoon insuline toevoeren lijkt me dus het beste.