De moleculaire structuur van dna is beroemd: de dubbele helix. Een lange rij nucleotiden die gedraaid is en door middel van baseparen verbonden is met een andere rij nucleotiden. De verbonden rijen zijn ook weer gedraaid, vandaar de term dubbele helix.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een DNA-streng is opgebouwd uit nucleotiden. Iedere nucleotide bestaat uit 3 onderdelen:

-base In DNA zijn er 4 verschillende basen: guanine, cytosine, adenine en thymine, afgekort met respectievelijk G, C, A en T.
-desoxyribosegroep Het heeft dezelfde ringvormige structuur als ribose, maar aan de tweede koolstof is er in plaats van een hydroxylgroep een waterstof gebonden.
-fosfaatgroep.

De basen vormen basenparen en zijn verantwoordelijk voor de erfelijke informatie. De desoxyribose- en de fosfaatgroepen vormen samen de twee "ruggengraten" van het DNA.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Desoxyribonucle%C3%AFnezuur#Nucleotiden
erotisi