Waarom is kokoshout zwaarder dan eikenhout?

Op een vakantie in Indonesie vertelde mijn gids over een van de bedden in de kamer dat dat een ikea ontwerp was maar dan van kokoshout. En dat blijkt veel zwaarder te zijn. Waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

omdat de kokosstammen vaak hol zijn is de sterkte, maar ook de hardheid en het gewicht per m3 hoger dan andere soorten. Door dit hout te verlijmen ontstaan planken en balken. Zo wordt bijvoorbeeld bamboe stengels geperst tot een balk en is dit ook kleihard en zwaar. Normaal gesproken maak je uit kokos geen planken, maar door de technologie is het mogelijk om dit hout te gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De dichtheid van dat hout is groter, eigenlijk hetzelfde als waarom is een baksteen zwaarder als een blok piepschuim. de atomen van het materiaal zitten dichter op elkaar en daarom is het zwaarder