Hebben vrouwen meer oxytocine gedurende hun hele leven?

Oxytocine wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals bij aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen.

Seksuele opwinding verhoogt de oxytocinespiegel enigszins. Bij een vrouwelijk orgasme (en bij borstvoeding) komen grote hoeveelheden oxytocine vrij en wel meer naarmate het orgasme als beter wordt ervaren.

Oxytocine bepaalt ook sterk de mate van binding die een ouder met zijn of haar baby voelt.

Maar hebben vrouwen in het latere leven, dus ruim na de bevalling, dan ook meer oxytocine dan mannen?
Mensen met autisme blijken nl ook minder oxytocine te hebben en meestal zijn het mannen die autistisch zijn (zie wiki autisme)

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Jongen, de nagel op de kop, maarre... de wetenschap heeft hier ook op het hoogste niveau al meer vragen dan antwoorden gevonden. Ik denk dat het vrij belangrijk is wat je stelt, en zal even een heel persoonlijke visie daarover geven. Technisch vind je een aantal proefschriften en publieke stellingen van aspirant doctors op de link http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9361803 in bijlage (je kunt daar dingen openklikken, maar let op, het is wel medisch/pharaceutisch niveau meteen, dus niet schrikken). Ik probeer het hier wat simpeler te stellen.

Hormonen bij planten komen ook voor. De belangrijkste is volgens mij ethyleen, en ik volg de logica van het ethyleen bij de oxitocyne bij dieren, dus bij mensen en vervolgens bij vrouwen en mannen.

Hoe straf het is, toon ik meteen: Vroeger werd soms door een concurrent een appel in een bananenboot binnen gesmokkeld (voor dat in koelcellen getransporteerd werd) en doe dat thuis maar eens: je bananen worden heel snel zwart en rotten dus. Straffer, foutieve asfalt met ethyleen op autostrades, maakte boomwortels 'wakker' en het wegdek werd al snel gekraakt door de boomwortels. En ja, ook als het lente is, gaat door het kiemen door de keiharde pel en worden groene dingen rijp rood en dat allemaal ergens met het superplantenhormoon 'ethyleen'. Wow!

Op mensenvlak spreken we dus ook over 'groeien' en eigenlijk rechtstreeks daarbij over seksualiteit. Over oxytocine bij vrouwen heb je al genoeg op gezocht, maar bij mannen is het niet zo simpel. In elk geval wordt het heel zeker al aangemaakt in de testis en de prachtige erectie waar elke normale man fier op is in het liefdesspel, heeft ook heel veel te zien met hetzelfde oxytocine, jawel. Zoals je in voormelde link bij doorbladeren meermaals zult merken, heeft men bij ratten en honden gemerkt dat de prostaat een belangrijke rol speelt voor de aanmaak van oxytocine, maar dat daar niet alleen verwezen wordt naar de seksuele kant ervan, maar naar de groei in het algemeen van cellen.

En daar wil ik dan in je antwoord op doorgaan: Zowel mannen als vrouwen gaan vanaf middelbare leeftijd minder explosief groeien en wordt bij de man ook het risico op prostaatkanker groter. Bij beiden vermindert op zich dus de oxytocine 'officieel'. Ik geloof dat echter niet (ben zelf 50) maar denk dat het zich soms iets minder 'snel' manifesteert door het trager worden bij het ouder worden. Ze hebben dus evenveel oxytocine, maar de snelheid/modus/stijl van vrijkomen is anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat je vraag een sociale dimensie is, geeft het artikel op http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3185363/ wellicht veel meer achtergrondinformatie met als titel "Oxytocin and Social Motivation" en is het minder kort door de bocht puur met seks gekoppeld. Toch bewijzen net deze laatste diepgaande wetenschappelijke onderzoeken dat Freud het nog niet zo fout had toen hij nogal veel in zijn aanvangsperiode koppelde met seks... Misschien had hij het over dit hormoon zonder het te weten. Zelf rook ik bijvoorbeeld dat mijn vrouw zwanger was van haar eerste kind nog voor zij het zelf wist. Ik vermoed dat het ook met dit hormoon te maken had of met een randproduct ervan. Als we een partner kiezen gaan we dikwijls een tegensteld type (lees: aanvullend weerstandsmodel) kiezen afgaande op ons reukvermogen. De pil en de parfums doden dus onze mogelijkheid deels om de juiste partner te kiezen, hoewel de vrouw misschien toch in het verlengde van haar eigen systeem een voorkeur zal geven aan 'haar' parfum...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat je via je reukvermogen een partner kiest. Zo'n goede neus hebben mensen nu ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn veel mensen die niet zo goed ruiken, maar testen bij jongeren (zelf legde ik ook die test af), zijn veel wonderbaarlijker dan ik ooit voor ogen hield. We trainen het niet zo veel meer, maar zowel onze smaak als reukzin (verwant aan elkaar en zelfs overlappend), zijn wel degelijk hoog ontwikkeld qua zintuigen. Kijk maar eens hoe honden elkaar besnuffelen, en dan moet je eens het lef hebben (zoals ik deed) om achter je hond in een bos op handen en voeten te snuffelen over de grond: je valt gewoon achterover (figuurlijk dan) van hoe snel je één spoor ook kunt leren volgen. Dus bull shit dat we niet goed ruiken. Ik ken wel een dokter die volledig zijn reukzin kwijt geraakt is, en ik denk dat die problematiek bij die mens ook veel ruimer ligt (hij begint zich sociaal te isoleren en krijgt een verschrikkelijk negatief wereldbeeld), maar het verband ertussen is nog steeds niet gevonden. Maar wetenschappers weten nu nog steeds niet goed hoe onze reukzin juist werkt, ook al kunnen ze het wel goed uitleggen schijnbaar... Maar ik wil je mening niet veranderen, als jij vindt dat we niet goed ruiken, of jij niet goed ruikt, bedoel je wellicht in vergelijking met een getrainde drugshond of bepaalde mollen en zelfs insecten, maar ook daar zou het soms meer met smaak te maken hebben dan met geur (de vraag is of een mug je zweet ruikt en zo weet dat je lekekr gesuikerd bloed hebt, dan wel proeft bij het landen op je arm of die geur zich op haar smaakpapillen nestelt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ook dit proefschrift aan de universiteit van Bochum van Professor Hans Hatt op http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/27576-lichaamsgeur-deodorant-en-partnerkeuze.html ook waarbij men zich ook buigt over de geur versus stemming (gevoel dus, interactie tussen zintugien en gevoelens en zelfs gedachten, test het de komende dagen maar eens op jezelf uit; maar hetzelfde geldt ook qua verdovend effect: als je lang op het veld tussen de aal werkt, zul je die all niet meer ruiken, en na een tijdje vind je dat ook niet meer slecht geuren/ruiken). Een kind kan een heleboel smaken en geuren niet verdragen en moet het ook aanleren om met die smaken en geuren om te gaan.