Joseph Priestly had een proef, waardoor een muis kon leven terwijl hij van de buitenlucht afgesneden was. Hoe komt dat?

Joseph Priestly had een proef, waar hij een muis afsnee van de buitenlucht. Hoe komt dat de muis toch nog leeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij zuurstof afneemt van dat plantje ofzo, maar ik wil gewoon een precies antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt een precies antwoord? die zal je krijgen ;)

Het beste antwoord

Een dier ademt zuurstof in, en ademt CO2 weer uit. Een plant gebruikt CO2 om glucose te maken met behulp van licht, en als bijproduct komt daar zuurstof bij vrij. Dit proces heet fotosynthese (foto=licht, synthese=productie, dus productie door licht). 's Nachts is er geen licht, en gebruikt de plant de gemaakte glucose, waarbij koolstofdioxide vrijkomt.

De muis is afgesloten van de buitenlucht, maar verbonden met het glas waar de plant onder staat. De plant staat in het licht, dus kan het zuurstof produceren, met de koolstofdioxide die uit de adem van de muis komt. De muis ademt de zuurstof in die de plant heeft gemaakt, en ademt vervolgens weer koolstofdioxide uit.

Zoals al is opgemerkt, is dit een vrij riskant experiment. Als de plant geen licht meer krijgt, kan het geen zuurstof meer produceren, en kan de muis niet meer ademen. Als de plant te groot wordt, kan er teveel zuurstof in de lucht komen, en gaat de muis dood door een teveel aan zuurstof (ja, dat klopt, teveel zuurstof is dodelijk). Als de muis te groot wordt, kan de plant de hoeveelheid zuurstof die de muis nodig heeft niet meer aanmaken, de muis ademt door tot die niet meer kan, en gaat dood.

In ieder geval, als er ook maar iets mis is, gaat de muis dood. De plant zal niets overkomen. Als er 's nachts te weinig zuurstof in de lucht zit, gaat de plant als het ware in een spaarstand totdat het weer licht wordt. De plant maakt in het licht weer zuurstof aan, die het 's nachts weer kan gebruiken. Het leuke van fotosynthese is namelijk, dat de plant overdag evenveel zuurstof maakt als dat het 's nachts weer gebruikt.

Is het zo duidelijk, of heb je meer vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We noemen dat een biosfeer.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit toont wel geweldig aan hoe belangrijk de natuur is voor de ademhaling van levende wezens,dieren en mensen.
Het toont ook aan hoe wankel en broos dat evenwicht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou dat ik reacties ook kon plussen!

Andere antwoorden (1)

Afgeleid van dat plaatje heeft hij een boom (die zuurstof produceren) in de eerste bel gedaan met een slangetje naar de bel met de muis er in. De muis krijgt dan dus de zuurstof die de boom produceert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel riskant experiment, is de boom niet groot genoeg dan sterft op ten duur de muis, is de boom te groot dan sterft de boom, waardoor de muis. Is de boom ziek dan sterft de muis.
En de boom moet voldoende zuurstof produceren overdag, om er voor te zorgen dat in de nacht de boom en de muis kunnen overleven, want zonder zonlicht kan een plant geen zuurstof produceren, alleen gebruiken. Maar het blijft een super experiment, leuk om eens te doen met een een aantal insecten!!