Als ik op zonnige dagen naar de lucht staar zie ik witte lichtpuntjes krioelen. Wat voor verschijnsel is dat?

Het lijkt een beetje op krioelende cellen onder een microscoop.
Ik weet dat meerdere mensen dit zien en iedereen heeft een andere uitleg. Verklaringen die ik zelf vanuit diverse hoek heb verkregen:
1) Ik zie mijn eigen hersenactiviteit
2) Vervuiling in het traanvocht
3) Dat is zichtbare levensenergie
4) eigen bloedcellen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Dit is het blue field entoptic phenomenon.

Ik heb mezelf ook jaren afgevraagd wat het toch was dat ik zag. Eindelijk kwam ik erachter. Zie eerste Bron.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat je ziet zijn je witte bloedcellen die door de haarvaatjes van je ogen gaan, met de bloedstroom mee. Die haarvaatjes zijn zo smal, dat de witte bloedcellen de vaatjes helemaal vullen.

Bij de evolutie van het oog is iets fout gelopen. De bloedcellen liggen vóór de lichtgevoelige cellen. Ze blokkeren het licht, en daarmee het zicht.

In werkelijkheid heb je dus allemaal smalle zwarte strepen in je blikveld. Omdat die er altijd zijn, corrigeren de hersenen ze weg, zodat je ze niet ziet.

Als er geen bloed, maar een witte bloedcel door een haarvaatje gaat, komt er plotseling toch licht door het haarvaatje heen op de lichtgevoelige cellen van het netvlies. De hersenen corrigeren nog steeds voor de zwarte lijn, maar op de plek waar de witte bloedcel is, is nu geen zwarte lijn meer.

Omdat de hersenen nu een nodeloze correctie uitvoeren, zie jij een wit puntje.

Je ziet dus letterlijk je eigen witte bloedcellen.

Dat ze kronkelen, komt doordat de haarvaatjes kronkelig lopen. Dat ze verschijnen en verdwijnen, komt doordat de de witte bloedcel alleen ziet zolang hij zich vóór de lichtgevoelige cellen bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook met de huidige lucht (flink bewolkt, lichte regen) zie ik dit effect. Veel mensen zien het niet, ook al leg ik ze uit waar ze op moeten letten. Het gaat trouwens ook heel goed met een felle lamp op een vel wit papier. Waar ik nu zo benieuwd naar ben: hoeveel GV-ers kunnen deze witte krioelpuntjes zien, en hoeveel niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan ze zien, vroeg het me ook al een tijdje af, had al het vermoeden dat het cellen waren, zoals ik ze ook onder een microscoop zie, maar "dat kon natuurlijk niet".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk om te weten..heb het ook, ik dacht vroeger dat ik bacterien kon zien :-p

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk zijn de punten 2 en 4 van toepassing.Zelf heb ik retinopathie (het woekeren van nieuwe bloedvaatjes in het oog) en ken het verschijnsel heel goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze iets anders bedoelt : lichtpuntjes. Niet vuile cellen onder het oog. Ik zie die lichtpuntjes soms ook , en soms zelfs heel groot als ik snel opsta en bloeddruk schommeling voel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die "grote lichtpunten" van jou zijn meer vlekken. Dat is een voorstadium van flauwvallen. Zolang je cardiovasculaire reflex nog snel/goed genoeg werkt, komt je lichaam er snel genoeg achter dat de bloeddruk in je hoofd te laag wordt, en zal het lichaam het bloed herverdelen. Dan zie je wel heel even vlekken, maar zul je niet flauwvallen.
Ik kreeg dat zonder dat ik naar de lucht keek en bleek een te hoge bloeddruk te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in ieder geval een teken dat er misschien iets mis is.
Naar de dokter ermee. Die zal geen antwoord kunnen geven, maar jouw bloed en urine laten controleren. Dat kan iets opleveren, of niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik toch een minnetje op moeten geven. Het is absoluut GEEN teken dat er iets mis is. Het verschijnsel treedt bij *iedereen* op, en het is volstrekt NORMAAL. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/.21300#127337 voor de uitleg. Het is wel een vrij onbekend verschijnsel, omdat je kennelijk een oplettende waarnemer moet zijn om het te zien. Mijn opticien kende het niet eens. Een oogarts hopelijk wel, maar daar ben ik niet langs geweest, omdat ik via Ask A Librarian het antwoord al had gevonden.
Volgens mij heet dit "mouches volantes" (goed geschreven ??). Ik had dit jaren geleden ook, kan geen kwaad en is vanzelf weer overgegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, "mouches volantes" (vliegende vliegjes), tegenwoordig meestal floaters genoemd, zijn een heel ander verschijnsel. Het zijn geen witte, krioelende stipjes zoals de vraagsteller beschrijft, "zoals zaadcellen onder een microscoop". Mouches volantes zijn bruinige, draaderige, grote structuren die langzaam bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat ook ! En ook ik heb altijd gedacht dat ik de enige was.