hoeveel insecten zijn er in nederland?

ik las op het internet dat er miljarden insecten worden aangereden iedere maand.

Toegevoegd na 32 seconden:
http://jeugdjournaal.nl/item/291446-133-miljard-insecten-aangereden.html hier las ik het

Toegevoegd na 1 minuut:
dus ik vroeg me af hoeveel insecten zijn er eigenlijk in Nederland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Volgens schattingen zijn er ongeveer 10^18 insecten op de planeet. Dit vertaalt zich naar ongeveer 150 miljoen insecten per mens. Zo gerekend zouden we in Nederland op ongeveer 2.5*10^15 insecten zitten (2.500.000.000.000.000).

Als we naar oppervlakte rekenen, komen we uit op ongeveer
70 biljoen insecten in Nederland (7*10^13). Deze laatste schatting lijkt me beter, immers waarom zou het aantal insecten van het aantal mensen afhangen . (Als er al een verband is tussen aantal insecten/km2 en aantal mensen/km2 denk ik eerder dat het negatief is ).

In ieder geval, het zijn er véél :)

bron:
http://insected.arizona.edu/manduca/ins_many.html
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Nee, ik heb het hele aardoppervlak gerekend, dat bedacht ik me later ook. Reken je alleen het landoppervlak dan zou het cijfer dus nog eens grofweg met 10/3e vermenigvuldigd moeten worden, natuurlijk. Maar goed, ik denk dat dat er eigenlijk niet eens toe doet. Er zullen namelijk waarschijnlijk zóveel factoren zijn die het aantal insecten afhankelijk van de streek maken (klimaat, aanwezigheid andere soorten waaronder de mens, locaal ecosysteem, andere omstandigheden), en daarnaast het gegeven dat 10^18 waarschijnlijk ook maar een zeer ruwe schatting is, dat ik denk dat we sowieso niet veel verder kunnen komen dan een grootte-orde schatting ("in de orde van 1014").