Hoe snel kan een lichaamsdeel bewegen?

Als ik met mijn vingers knip, dan kan ik het met mijn ogen niet volgen. Die beweging moet dan wel snel zijn. En als ik mijn arm van helemaal links naar helemaal rechts zwaai, hoe hard gaat dat dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Helaas kan ik geen definitief antwoord geven aangezien er naar mijn idee teveel variabelen zijn. Hieronder een aantal variabelen die meespelen:
1. Je hand zit aan het einde van je arm en die maakt relatief een grotere cirkel waardoor de snelheid hoger zal liggen van de vingertoppen. Dus hierbij ligt het eraan hoe lang je arm is.
2. De rotatie van je arm heeft direct invloed op welke spieren je kan gebruiken. Dus per rotatie zul je een andere snelheid bereiken.
3. Getraindheid: als je dit voor jaren getraind hebt zal de snelheid veel hoger liggen aangezien je lichaam zich aanpast aan deze beweging.
4. Verhouding spiervezels. Je hebt fast twitch vezels die een hogere snelheid zullen geven, echter ligt dit voor een groot deel vast aan je aangeboren preferenties.
5. Aanhechting van de spieren. Hier zitten kleine verschillen per persoon tussen waardoor ook hierbij een duidelijk verschil in snelheid gemeten kan worden.
6. Verhouding fasische en tonische spieren. Dus de verhouding stabiliserende en bewegingsspieren. Ook dit heeft te maken met je getraindheid, maar ook met je aangeboren preferenties. Hopelijk heeft deze informatie toch wat meer inzicht gegeven.

Antwoorden (2)

Rond de 170 km/u kom ik nu op.

Laten we de vraag ombouwen naar:
"Hoe snel kan je zelf je lichaamsdelen laten bewegen?"
(In een vliegtuig gaat een lichaamsdeel 900 km/u)

Vingers knippen:
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a25628683/vingers-knippen-snelheid/
Quest leende een hogesnelheidscamera van de Wageningen Universiteit om dit tot op de bodem uit te zoeken. De truc van een hogesnelheidscamera is dat het aantal beelden die per seconde worden opgenomen veel hoger ligt dan bij een gewone camera. Waar een gewone camera 24 frames per seconde verwerkt, jaagt het snelle toestel er 3000 stuks doorheen. Speel je die opnames later vertraagd af, dan zie je wat je normaal nooit kunt zien én kun je meten wat je normaal niet kan meten. De uiteindelijke snelheid werd vastgesteld op 46,3 km/uur.

Slaan
https://www.quora.com/How-fast-does-a-fist-travel-when-punching-someone
Snelste slag zou liggen op 50 km/u.

Arm draaien:
Ik kan 15 keer mijn arm ronddraaien in 5 seconden dus 3* maal per seconde (misschien kan jij het sneller)
De diameter van mijn armzwaai zet ik op 2 meter

3* x 2 meter x pi
~19m/s = ~68 km/u

Maar wellicht de snelste, bal gooien. Waarbij je wel 3 delen versnelling geeft onderarm bovenarm en pols

https://physics.stackexchange.com/questions/33326/can-human-hand-move-at-a-speed-rate-like-this-baseball-pitch-or-is-it-just-the-s
Ballen in baseball en cricket worden met ~177km/u (110mph nieuwere info ) gegooid en de bal vertraagt daarna enkel. Dat zou dus een aardige indicatie zijn van de snelheid van de hand.
En waarschijnlijk het snelste lichaamsdeel.
4 jaar geleden
Het snelste lichaamsdeel kan wel 4000 x per seconde bewegen!

Dat trillen van de stembanden gebeurt razendsnel. Bij een gemiddelde mannenspreekstem ongeveer 100 tot 150 keer per seconde. Vrouwen spreken gemiddeld een octaaf hoger dan mannen en dan trillen de stembanden twee keer zo snel, zo’n 200 tot 300 keer per seconde. En bij zingen trillen de stembanden vaak nog veel sneller. De stembanden van een geoefende sopraan trillen bij de hoogste noten wel meer dan 1000 keer per seconde en de hoogste noot ooit gezongen door een mens, volgens het Guinness Book of Records, passeerde zelfs ruimschoots de vierduizend trillingen per seconde. Dat was overigens een mannenstem.