Waarom zien we zo weinig verschil tussen rood en violet ?

De kleuren liggen maximaal uit elkaar op het zichtbare spectrum.

Je zou verwachten dat een dergelijk groot verschil enorm op zou moeten vallen, maar het tegengestelde is het geval.

Kijk maar naar de paraplu op de afbeelding rood en violet passen naadloos aan elkaar en maken zo de cirkel rond.

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit noem ik nu een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat het te maken heeft met de beperkingen van mensenogen. Wij hebben maar drie soorten kegeltjes waarmee we alle kleuren moeten proberen te onderscheiden. Ik vermoed dat er heel wat dieren zijn voor wie deze twee kleuren een veel groter contrast hebben. Ik ben zelf kleurenblind, en voor mij passen bepaalde kleuren naadloos opelkaar die voor anderen een wereld van verschil zijn.

Het beste antwoord

We zien kleuren doordat er in het oog drie soorten kleurgevoelige cellen zijn: kegeltjes voor lange, middel en korte golflengte. Met de engelse afkortingen L, M, en S.
De L-staafjes zijn vooral voor rood licht gevoelig. De gevoeligheid neemt af naar kortere golflengtes. Echter bij heel korte golflengte (< 500 nm, zie figuur) neemt de gevoeligheid weer toe.
Een kleur wordt gedefinieerd door de verhouding waarin de drie soorten kegeltjes reageren op een bepaald soort licht. Het maakt daarbij niet uit hoe die verhouding tot stand komt; alleen de verhouding telt. Violet is een mengkleur van rood en blauw. Dat wil zeggen dat zowel de L- als de S-kegeltjes aanslaan. Je kunt die kleur verkrijgen door rode en blauwe kleurstof te mengen. En door wat meer rood of wat meer blauw te gebruiken kun je een geleidelijke overgang krijgen. Dat is hoe de veelkleurige paraplu gemaakt is.
Violet is echter ook een kleur van de regenboog. Daar zit het helemaal aan de kortgolvige kant. Nu is het geen mengkleur, maar een kleur van één golflengte (monochromatisch heet dat). Dat we toch violet zien komt doordat niet alleen de S-, maar ook de L-kegeltjes aanslaan. Omdat de verhouding waarmee ze aanslaan hetzelfde is als bij de mengkleur, kunnen we dat niet onderscheiden en benoemen we deze spectrale kleur ook als violet.
WimNobel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Helder en leerzaam !
Bedankt !

Andere antwoorden (2)

Violet is een soort rood met blauw.
Als je kleuren moet gaan mengen voor b.v. een schilderij
Dan neem je eerst rood ( de uitgangskleur) en voeg daar blauw bij.
Maar wel de juiste kleur blauw bij de juiste kleur rood in de juiste hoeveelheid.
De twee kleuren zitten dus wel dicht bij elkaar.
Zie je ze los van elkaar, dan lijkt het verschil veel groter.
Maar dat is met veel ander kleuren ook zo.
Onze hersenen zien de kleuren totaal verschillend, maar naast elkaar heeft de rode kleur invloed op de violette kleur en anders om.
We worden dus een beetje gefopt door onze hersenen.
Probeer maar eens andere kleuren naast elkaar te leggen, alles heeft invloed op alles.
Bij het maken van een schilderij heb je hier vaak mee te maken.
Kleuren naast elkaar kunnen elkaar versterken, verzwakken, maar ook anders lijken die ze zijn.
Ook in de natuur doen kleuren het zelfde.
Komt nog bij, dat veel mensen rood, blauw, violet en paars, anders zien dan anderen.
het is dus best wel ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1) Het gezichtsvermogen van een mens.
2) De hoeveelheid licht. Kleuren zijn voor het grootste deel weerkaatsing van licht. (Denk bijvoorbeeld aan een regenboog. En vooral die beschrijving hierna en de bron waarnaar ik verwijs.)
3) Herkenning en een combinatie van objecten en voorwerpen door het menselijk brein. Zo is iemand met kleurenblindheid wel in staat door training verschillende kleuren te herkennen.

Zien heeft ook te maken met het brein.
Zo zijn er blinden die toch kunnen voelen dat er een boom staat. Ik heb ze wel eens zien fietsen op tv. Dan voelden ze aan de trillingen dat er een boom stond.
(Bron: Het volgende werd mij verteld door een gids van een wandelreis in de bergen.) Er werd een waarschuwing uitgegeven om niet de berg op te gaan aan de wandelaars. Een wandelgroepje zat onder aan een berg en besloten niet naar boven te gaan. Toen hoorden een vrolijk gekwetter van een heleboel mensen. Verbaasd en nieuwsgierig wie daar naar beneden kwamen. Ze bleven even wachten. Er kwam een groep blinden aan een looptouw naar beneden. Zij hadden een heel andere "kijk" op het wandelen. Voor hen maakte de dichte mist niet uit. Of eigenlijk: ze hadden het bericht gemist. :-)
Ook zienden hebben kleurenstalen nodig om de diverse verf uit elkaar te houden.

Zo worden ook de contrasten van voorwerpen vager afhankelijk van het gezichtsvermogen dat een persoon heeft. Een regenboog bestaat ook uit water in de atmosfeer. Dat is water. De zon schijnt vanuit een bepaalde hoek en dat geeft deze weerkaatsing.

Dit heel kort als inleiding.
Kleuren hebben ook te maken met de weerkaatsing en de hoeveelheid licht. Het brein zet dit om in informatie. Op een zonnige dag ziet alles er veel kleurrijker uit.
Met minder licht zijn bepaalde kleuren nog wel te herkennen, maar de verschillen vervagen. Zo is een bos in het schemer gewoon grijs. Overdag is de kleurenpracht van alle groen bomen en bloemen wel te zien.

Zie de toegevoegde bron voor een uitgebreide en gedetailleerde beschrijving van de verschillen tussen de kleuren. Op die pagina staat een prachtige beschrijving en ook de kleurenfoto's zijn prachtig om te zien.
Zelf heb ik ook meerdere foto's gemaakt in de bergen van dubbele regenbogen. Daarop is ook een donkerblauwe lucht en een stralende lichtval te zien.
Maar ook tuis is de lucht niet altijd van dezelfde kleur, maar afhankelijk van de zon, de luchtvochtigheid en hoeveelheid licht en de hoek van waaruit er naar de lucht wordt gekeken.