Waar staat bij de ene mens de navel naar buiten en de andere naar binnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag heb ik nou altijd al willen stellen : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het probleem ;) bedankt voor de +1 als die van jou is ;)

Het beste antwoord

De navel is het litteken dat achterblijft na het verwijderen van de navelstreng. De vorm van de navel is afhankelijk van de wijze waarop het litteken vergroeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de een mens een kromme neus heeft en de ander een wipneusje, de een lange oorlellen en de ander bijna geen, de een dikke lippen en de ander dunne, affijn, omdat mensen op kleine, niet-cruciale punten heel erg veel van elkaar kunnen verschillen. Dat maakt het ook makkelijker om ze allemaal uit elkaar te houden ;-)

Je navel is in feite niks anders dan een litteken waaraan voor je geboorde de navelstreng vastzat aan de moederkoek. Hoe dit litteken precies geheeld is, welke spanning er zat in de buik, of het gehecht is of vanzelf gesloten, of je een navelbreukje hebt gehad, hoe dik je buik is, dat zijn allemaal factoren die invloed kunnen hebben op de vorming en uiterlijk van dat litteken, en ook hoe het in de loop van je leven kan veranderen.

Bij zwangere vrouwen zie je soms hoe door de toegenomen druk in de buik de navel volkomen van uiterlijk verandert ; helemaal vlak wordt of zelfs naar buiten komt. Maar als je buik veel dikker wordt omdat je in gewicht toeneemt, zul je juist zien dat je navel steeds dieper komt te liggen. Zo zijn er allerlei factoren EN normale natuurlijke variaties, die de vorm en het uiterlijk van je navel bepalen, van holletje tot bolletje en alles daar tussenin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben mij altijd verteld dat het lag aan de manier waarop de verloskundige de navel behandelde. Een goede verloskundige zou er eer in stellen een mooie, naar binnen staande navel te maken. PS. Sommige dieren hebben een hyenavel... ;-)
De navel is het overblijfsel van het afgestorven stompje van de navelstreng.

Tijdens mijn lerarenopleiding vertelde mijn stagebegeleider dat vroeger er echt een knoopje in werd gelegd (zie tweede bron). Ik kan me voorstellen dat de manier waarop dit werd gedaan ook van invloed was op de vorm van wat later de navel werd. Vergelijk het een beetje met het knopen van een ballon.

De navelstreng wordt tegenwoordig met twee klemmetjes afgeklemd en doorgeknipt. Na een tijdje vallt het stompje af. Volgens wikipedia zijn er maar vier veelvoorkomende vormen.

Ik denk dat bij een uitstekende navel, de navelstreng iets verder is afgeklemd, maar of dit veel uitmaakt weet ik niet. Ik kan me herinneren dat bij mijn dochters het klemmetje ook wat verder zat en het stompje valt er op een gegeven moment vanzelf af.