Passen eenden op elkaars jongen?

Ik zag een eend met 17 kinderen. Kan een eend zoveel pulletjes in een keer krijgen?

13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat schattig! Ziet er altijd erg mooi uit. Jammer dat ze soms over de weg heen moeten en er mensen zijn die niet opletten:(..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jammer dat ze in grote getale door reigers en snoeken opgegeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pulletje? wat een schattige benaming voor een eendenkuikentje..
Rieneke1
13 jaar geleden
@annigje, reigers en snoeken moeten ook eten.
het zou niet zo mooi zijn als alle pulletjes groot werden.
laat de natuur z'n gang maar gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het Rieneke. Maar er zit hier in de buurt een mooie grote vijver met veel eenden maar ook vol met snoeken en reigers. In die vijver zie ik elk jaar weer massa's kleine eendjes in het voorjaar maar meestal worden ze niet ouder dan een week, er is er daar nog nooit 1 groot geworden, en dat is wel een beetje tragisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suussuus: pul, pulletje of pulleke is de benaming voor een donsjong van een vogel ;-)
Snuffel
13 jaar geleden
Maar het is inderdaad een schattige naam. Het past er precies bij.

Het beste antwoord

Het is een kwestie van de eitjes uitbroeden. Als de eend op zoveel eieren past, dan kan ze ze allemaal uitbroeden. Overigens hoeven het niet allemaal haar eigen eieren te zijn hoor. Vaak leggen meerdere eenden in een nest en eentje broedt het dan uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn verhalen bekend van eenden met 25 jongen.
Lees de verhalen op het forum van vroege vogels maar eens:

http://vroegevogels.vara.nl/Vragen.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=3&thread_uid=15640
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar op een gegeven moment kunnen ze niet meer op hun jongen passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Ik bedoel nemen ze ook wel eens tijdelijk de zorg van hun 'buurkinderen' op zich. Omdat ik het onwaarschijnlijk vond dat een moeder eend zoveel kinderen had.
het lukt wel eens een paar pulletjes onder te brengen bij een andere moeder.
echter moet de moedereend veel kleintjes hebben, zodat ze de tel niet bij kan houden.
verder moeten de vreemde pulletjes even oud zijn als de eigen kleintjes.
iets groter of kleiner, en het is een ramp.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zag vandaag een eend met 14 pulletjes, ze zijn van gisteren (iemand had ze gisteren ook al gezien). Allemaal even groot, dus ik denk dat ze echt allemaal van die ene eend zijn, ook omdat ik verder geen andere vrouwtjeseenden zie, dus ik vermoed dat die nog broeden.
Van bergeenden is wel bekend dat ze soms crèches vormen, zie bijvoorbeeld deze foto: http://www.vildaphoto.net/photo/7009