Zijn mensen in staat een levende cel te maken?

Of te wel, zijn mensen in staat om 'leven' te creëren? Dus ik bedoel niet dmv klonen.
Zo niet, wanneer zouden mensen in staat zijn om dit wel te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit wel eens gehoord van voortplanting?

Het beste antwoord

De mens kan zelf geen levende cel maken, hooguit in bestaande cellen ander DNA brengen.
Dat komt omdat er in iedere cel heel veel kleine maar onmisbare systemen en fabriekjes zitten die we beslist niet kunnen nabouwen.
Het zal nog HEEL lang duren voordat mensen dat zouden kunnen, als dat al ooit gebeurt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zo zitten er in cellen bijvoorbeeld mitochondriën die ervoor zorgen dat voeding voor de cel bruikbaar wordt.
Deze hebben hun eigen DNA en deze kunnen we niet bouwen.
Zo zijn er nog vele andere "onderdelen" in de levende cel die we niet kunnen (na)maken en zonder welke een cel niet kan leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee nog steeds niet, leven zelf is een mysterie.
natuurlijk hebben ze dit al veel keren geprobeerd, zelfs hebben ze een graankorrel exact nagemaakt, maar na het zaaien ervan, kwam er niets op.
Sommige wetenschappers beweren er eens achter te komen hoe het moet, terwijl andere zeggen dat het voor altijd onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot op heden is het niet gelukt om in een laboratorium levende cellen te maken. Wel is het gelukt om de verschillende moleculaire bouwstenen te recreëren, maar deze vormden niet uit zichzelf een levende cel. Alle pogingen tot het namaken van een cel zonder daarvoor een levende donor te gebruiken hebben tot op heden gefaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Iedere dag maakt ieder mens heel wat nieuwe, levende cellen aan. Om oude, beschadigde cellen te vervangen of om te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het wel mogelijk is binnen 1 generatie. Alle bouwstenen zijn bekend en voor zover ik weet zijn de pogingen van Craig Venter tot op heden wel succesvol.