Wat is is het minst ontwikkelde dier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Amoebe is eencellig, maar is hier sprake van een dier.....?

Toegevoegd na 1 minuut:
Na even gezocht te hebben blijkt het een slijmdiertje te zijn, een parasiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een amoebe heeft maar 1 hersencel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk organisme heeft eenzelfde evolutionaire geschiedenis van zo'n 3,5 a 4 miljard jaar achter de rug. Aan elk organisme is dus een even lange ontwikkeling voorafgegaan (met een paar jaar speling, maar dat is op deze schalen nagenoeg irrelevant).

Elk organisme is het organisme dat het meest succesvol is in wat dat organisme doet, en dus het meest ontwikkelde organisme dat er is voor die specifieke levensstijl.

Zeggen dat de ene soort meer ontwikkeld is dan de andere soort, kan alleen wanneer je een bepaalde levensstijl "hoger" plaatst dan een andere levensstijl. Of wanneer je bijvoorbeeld de complexiteit van de organismen gaat vergelijken.

De eerste methode zal echter vanuit het oogpunt van elk organisme een ander resultaat opleveren ("noemen zij zich ontwikkeld? Ze kunnen niet eens vliegen!", zegt de kraai). De tweede methode maakt complexiteit belangrijker dan succes in overleving, terwijl twee soorten die eenzelfde soort leven leiden lang niet even complex hoeven te zijn om eenzelfde succes hierin te hebben. Bij computerprogramma's neemt men - bij dezelfde performance - ook vaak liever diegene die juist het simpelste werkt, en deze noemt men dan vaak "beter ontwikkeld".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rups in een cocon.

Die zit helemaal ingewikkeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het je echt om DIEREN die NU leven?? dus dan rekenen we de gisten, schimmels, bacteriën, virussen, algen, diatomeëen &tc niet mee... Ik zou dan voor de haai gaan: het is een KRAAKbeenvis, heeft geen hersenen, alleen klompjes kernen en is in feite sinds zijn ontstaan tot wat het nu is niet veel verder ontwikkeld. Na de haai ontstonden eerst de been-vissen, de amfibieën, de reptielen en toen pas de zoogdieren.
Allerlei parasieten zijn ook allemaal daarna ontstaan, en zijn aanpassingen die ze er wel simpeler doet uitzien, maar eigenlijk alleen maar meer toepitst op hun manier van overleven... Is ook geen toeval!