kunnen teken ook in je haar zitten??

ik ben gisteren naar een weiland geweest maar daar zaten teken, k heb er 1 gevonden op mijn rug die dood was, ongeveer 0,5 cm en helemaal plat (is die giftig??) maar kunnen die dieren ook in je haar gaan zitten??

Toegevoegd na 14 minuten:
en hoe kun je die zien en weghalen?

(3 vragen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
12.1K

Het beste antwoord

Volgens de boswachter met wie ik dit weekend op een natuurexcursie meeliep is het een fabeltje dat teken zich laten vallen uit bomen. Ze komen niet van boven, maar van beneden. Dat wordt ook bevestigd door onderstaande bron.
Volgens hem loop je nauwelijks risico als je een lange broek draagt en de pijpen in je sokken doet. Hij is dagelijks in de natuur en zei nog nooit een teek opgelopen te hebben. Wandelaars met blote voeten in sandalen vaak wel. En dan kruipen die beesten naar zachte warme plekjes. Zelf heb ik ze gehad onder mijn oksel, in mijn navel, op mijn scrotum. Maar dat is alweer tien jaar geleden. Sinds ik niet meer in korte broek ga wandelen heb ik geen teek meer gezien en ik ben ieder weekend op pad. Heb nog wel altijd een speciale pincet bij me. Hoe sneller je ze verwijdert, hoe minder kans op de ziekte van Lyme.
Die pincet heb ik gekocht bij de apotheek. Het is een soort mini-lasso die je om de kop van de teek doet. Ik zie dat hij nog steeds te koop is voor €9,95, zie de bron. Je mag niet met een pincet in het onderlijf van de teek knijpen, want dan pers je zijn maaginhoud in je bloed.
Je moet je rug goed in de gaten houden. Als er een rode kring komt moet je antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja want een kat heeft ook teken en haren dus ik denk van wel hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dus kam altijd je haar goed na afloop. Volgens mij kunnen teken in Nederland nauwelijks kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Het percentage teken dat besmet is (dat je Lyme kan krijgen) is voornamelijk de laatste jaren flink gestegen.
Ze zijn dus wel gevaarlijk.
paulus811
12 jaar geleden
Idd kimath heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan nauwelijks kwaad??? aub informeer je eerst even voordat je dit hier neerzet.
Ik geef niet vaak een min, maar hier wel.
ronron1212
12 jaar geleden
Wel eens van de ziekte van lyme gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Vreemd dat je hem op je rug vond. Teken krijg je meestal in het bos. Ze laten zich namelijk vallen op hun prooi. Dus ook op je hoofd dat maakt de teek echt niet uit. Uitkammen kun je een teek niet hiervoor heb je een speciale teken pen nodig hiermee kun je hem verwijderen anders even naar de dokter. Teken kunnen de ziekte van lyme veroorzaken dus voorzichtigheid is wel noodzakelijk.

Toegevoegd na 2 dagen:
http://www.tekenlyme.nl/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ze eenmaal op je zitten, kunnen ze wel gaan wandelen op zoek naar een goede plek om zich vast te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ie in je haar zit maar nog niet vastgezogen is, is kammen voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ze op een prooi vallen is een fabel.
ronron1212
12 jaar geleden
O dat kan maar het is zeker dat ze zich laten vallen. Zal niet altijd het geval zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken laten zich niet vallen,maar klemmen zich aan hun gastheer/vrouw vast. Mijn vrouw had er een op haar rug en een jaar later een in de plooi van de kleine teen en de ringteen. Ze kunnen dus overal zitten.
ronron1212
12 jaar geleden
Ten eerste moeten eerst op hun gast heer of vrouw komen dat doen ze mestal door zich er op te laten vallen. Daarna bijten ze zich vast met een soort weerhaakjes.
Ja ze kunnen overal zitten
ronron1212
12 jaar geleden
Met gewoon een wandeling in het bos op het bospad dus alleen de bomen boven me heb ik twee keer een teek op me gehad een in de nek en een op de rug. Teken zitten namelijk ook in bomen.
teken kunnen op elk lichaamsdeel terechtkomen, zelfs onder je kleding.
mocht het voorkomen, dan verwijderen met een tekenpincet, of even besprinkelen met alcohol, 80%, en daarna met een pincet verwijderen.
daarna wel even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, niet verdoven met alcohol of wat dan ook.
de teek spuugt dan zijn maaginhoud uit, wat extra risico op besmetting geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent waarschijnlijk wel iemand met kennis van natuur en medische terminologie, respect.
Ik vind je erg intressant.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank paul :)
ik ben gediplomeerd dierenambulancerijdster, al zo'n 18 jaar, en ik werk al net zo lang op een vogelasiel.
verder heb ik de opleiding kattengedragstherapie gedaan.
dieren zijn mijn lust en mijn leven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, niet met alcohol behandelen. rineke heeft gelijk!
Een teek laat zich op je lichaam vallen als je door het struikgewas en bos loopt en zoekt daarna een lekker warm plaatsje (huidplooien e.d.) op om zich in je huid te kunnen boren. Het is n.l. een parasiet en hij/zij leeft van bloed.
Niet alle teken zijn besmet geraakt en dat maakt het des te moeilijker om te bepalen of een tekenbeet eventueel gevaarlijk is of niet.
Je vragen:
1. Als je door een weiland loopt kan de teek niet in je haar vallen. Maar hij kan er later wel naar toe kruipen! Uiteindelijk is je hoofdhuid ook een lekker warm plaatsje.
2. Jij en ik kunnen niet bepalen of de teek die je op je huid gevonden hebt besmet en dus gevaarlijk is.
3. Teken zijn een paar mm groot en zijn relatief makkelijk te vinden. Je dient dus niet alleen je hele huid te controleren, maar ook je haar. Dit zal door een derde moeten gebeuren. Er zal er hoogsten een in je haar zitten, dus voorzichtig controleren en verwijderen. Daarbij de teek niet plat slaan/knijpen, want dan komt zijn eventuele giftige maaginhoud naar buiten. Spoel hem maar door de wc of druk hem dood in een steveig plastig zakje.

Toegevoegd na 1 dag:
Correcties:
* Een teek laat zich niet uit een boom vallen, maar klemt zich vast op zijn gastheer tijdens het passeren.
* Er zijn ook teken van maar een mm groot.
* Door de wc spoelen wordt niet aanbevolen. Dus gewoon in een doosje of plastig zakje bij het huisvuil afvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kon wel eens gelijk hebben.
Je kunt ook wel eens hertenvliegen op je lijf of je haar krijgen. Dat zijn bruine zeer afgeplatte vliegen met poten als haakjes en een zuigsnuit. Ze verliezen de vleugels. Hier is er een op mijn arm.