De term allelopatie komt van de Griekse woorden allelo en pathy (elkaar schade berokkenen of schade lijden).
Meestal wordt met allelopatie bedoeld: stoffen geproduceerd door een plant die de groei van een andere plant onderdrukt. Zo brengen planten bij negatieve allelopatie schadelijke (toxische) stoffen in de grond die de naburige planten in hun groei remmen of zelfs doden, zoals juglon.

Allelopatie blijkt in bossen een belangrijke rol te spelen, waardoor de samenstelling en het groeipatroon bij de regeneratie beïnvloed wordt. Zo beïnvloedt de zwarte walnoot door de productie van juglon de groei van sommige plantensoorten, terwijl andere plantensoorten geen last hebben van juglon.

De afgevallen bladeren van de Eucalyptus en worteluitscheidingen (exudaten) zijn allelopatisch voor bepaalde micro-organismen en plantensoorten. De hemelboom (Ailanthus altissima) produceert in de wortels allelochemische stoffen, die de groei van vele plantensoorten onderdrukt.

Rijst heeft ook een sterke allelopatische invloed op onkruid. De mate hangt af van de rijstsoort en het ras. De ondersoort Japonica is meer allelopatisch dan de ondersoort Indica en Japonica-Indica hybriden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Definitie Nederlands: [Het verschijnsel waarbij] planten via bladeren en wortels stoffen afscheiden die tenslotte in de grond terecht komen en daar het levensmilieu voor de plant zelf, voor concurrerende planten en voor volggewassen beïnvloeden