Het spijsverteringskanaal van watervlooien wordt door algen groenbruin gekleurd. Het spijsverteringskanaal bestaat uit een monddeel, darm, leveruitbochting, endeldarm en anus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik geef even een aantal details meer. Hierin vind je ook de opbouw van het darmkanaal weer :
Lichaamsbouw watervlooien

Antenne
Net als de meeste geleedpotigen hebben watervlooien antennen. Deze antennen zitten in de buurt van de kop. Kreeftachtigen hebben, in tegenstelling tot bijvoorbeeld insecten, twee paar antennen.
Bij watervlooien heeft ?©?©n paar antennen zich ontwikkeld tot `roei`orgaan en het andere paar is klein en onopvallend.

Bladpoten
De bladpoten van watervlooien bevinden zich tussen de schilden van het uitwendige pantser.
Watervlooien hebben vier tot zes paar bladpoten. Deze bladpoten filteren het water en brengen gevangen algen naar het mondorgaan van de watervlo. Aan de basis van de bladpoot bevinden zich kieuwaanhangsels. Door de pootbewegingen wordt steeds nieuw water naar de kieuwaanhangsels gebracht.

Broedzak
Aan de rugzijde van watervlovrouwtjes bevindt zich de broedzak. In deze broedzak ontwikkelen zich enkele eieren.
Als zich uit deze eitjes vrouwtjes ontwikkelen zijn de eitjes doorzichtig. In de herfst zijn de eieren donker van kleur. Hieruit ontwikkelen zich doorgaans mannetjes. Deze eieren worden wintereieren genoemd.

Ogen
Als watervlolarven zich nog in de eieren in de broedzak van het watervlovrouwtje bevinden hebben deze larven twee ogen. Als de larven groeien vergroeien deze twee ogen tot ?©?©n oog. Dit oog bestaat uit meerdere kleine oogbolletjes (facetogen).
Bij sommige watervlosoorten zijn ook bijogen te zien.

Spijsverteringskanaal
Het spijsverteringskanaal van watervlooien wordt door algen groenbruin gekleurd.
Het spijsverteringskanaal bestaat uit een monddeel, darm, leveruitbochting, endeldarm en anus.

Bloedsomloop
Aan de rugzijde bevindt zich het hart. Het hart pompt de weefselvloeistof (bloed) in de lichaamsholte van de watervlo.
Watervlooien hebben geen gesloten bloedvatenstelsel.

Uitscheidingsorgaan
Aan de voorste bladpoten van de watervlo bevinden zich de s-vormige uitscheidingsorgaantjes (maxillaklieren). Deze kliertjes voeren afvalstoffen af uit het lichaam van de watervlo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja het is ongelooflijk wat er allemaal te vinden is. Zo wordt een mens ook nog eens wat wijzer ! :-)