Wat is de capaciteit van menselijke hersenen? Is dat in computer geheugen termen uit te drukken?

Hebben we 10 MegaByte, of 200 GigaByte - of wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Het is onmogelijk om de capaciteit van de menselijke hersenen in computertermen uit te drukken omdat het verschillende manieren van opslag betreft. Een foto op een harde schijf neemt een hoeveelheid fysieke ruimte in die uit te drukken is in Bytes, het aantal enen en nullen op de schijf.

Hersenen slaan de informatie echter niet digitaal op, maar analoog. Hein Pragt beschrijft deze werking vind ik op een goed leesbaar niveau.

Wat we weten is dat het brein gemiddeld genomen 100 miljard neuronen heeft (zie Hein Pragt) en elk neuron contact kan in theorie maken met 50.000 andere neuronen, maar kan bij de meeste mensen gemakkelijker rond de 1000 liggen. Vooral die contacten zijn van belang om briljante dingen te kunnen met het brein. Ieder mens maakt 100% gebruik van al die neuronen, maar niet ieder mens heeft per neuron zoveel contacten. Die contacten hebben te maken met het leren en kunnen dus ook veranderen, zodat de hersenen sneller verbanden kunnen zien.

Waarschijnlijk zorgt dit unieke systeem er ook voor dat herinneringen die er niet toe doen weinig ruimte innemen. Stel je voor dat je elke dag naar je werk fietst. Het is dezelfde route en hoewel je alles "ziet" zal niet alles bewust worden opgeslagen. Ook hierdoor is de capaciteit niet uit te drukken in opslag, want iemand die voor het eerst dezelfde weg naar school fietst en een beetje verdwaald zal deze indrukken blijvend kunnen onthouden. De herinnering neemt dan logischerwijs meer ruimte in dan herinneringen die nauwelijks worden opgeslagen en vervagen in de tijd.

Momenteel is bijvoorbeeld de effectiviteit van geheugentrainingen een hot item omdat sommige fabrikanten van computerspellen beweren dat je er een beter (of meer) geheugen door krijgt. Dat blijkt niet zo te zijn, maar je kunt de taak die je oefent wel sneller leren uit te voeren. Dat komt ook door de verbindingen die er worden gemaakt tussen neuronen onderling. Als verbindingen worden gebruikt worden ze versterkt en blijven ze bestaan, als verbindingen niet worden gebruikt worden ze verzwakt (je vergeet makkerlijk dingen, kort door de bocht).

Tot slot een voorbeeld. Ik kocht 5 maanden geleden een harde schijf van 1 terabyte. Deze zit nu al helemaal vol films. Al deze films heb ik gezien en in principe opgeslagen. En dit betreft alleen maar de films die ik in de afgelopen maanden heb gezien. De rest van mijn leven past daar niet nooit bij, hoeveel schijven ik ook koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Von Neumann schrijft in zijn "The Computer and the Brain"
aan de hand van een totale aantal neurale synapsen tijdens
je leven, dat je dan op 10^20 uitkomt. Maar het werkelijke aantal ligt lager. Als je meeneemt dat elke synaps een paar ‘bits’ kan bevatten kom je uit tussen de 10^13 en 10^15.
Dat is dan zo grofweg 10 Petabit.

zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/capaciteit-menselijke-harde-schijf.24632