Volgens mij komt dat niet door het licht maar komen ze op de geur af van mensen

Toegevoegd na 1 minuut:
weet het niet van alle insecten maar muggen geloof ik in elke geval wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zijn er dan ultraviolet lampen met plaksel of elektro?
Waarom zijn er rond lampen dan erg veel spinnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry was iets te snel
Nee insecten komen duidelijk op licht af. Dit is wat ik vond.

Volgens meerdere Engelstalige bronnen is het omdat de meeste insecten licht van een hogere frequentie zien dan mensen en dan met name ultraviolet licht. Kunstlicht straalt dit uit en derhalve vliegen insecten richting lamp. Wat motten betreft zijn er meerdere theorieën; voor geen van deze is er sluitend bewijs. "Overall the blue and ultraviolet wavelengths attracted the most insects in each of the twenty-minute periods. Red light attracted the lowest number of insects.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij vroeger is verteld is dat ieder individueel insect instinctief in een andere hoek ten opzichte van de maan gaat vliegen. Dit doen ze zodat de gehele populatie zich een beetje gelijkmatig verspreid.

Dit gaat goed als je het ten opzichte van de maan doet, maar als de lichtbron veel dichterbij is (zoals een lamp of een kaars) veranderd die hoek steeds. Als ze dat aanpassen gaan ze dus in een spiraal vliegen, tot ze uiteindelijk bij de lichtbron zelf uitkomen.

Zoals gezegd is het me heeeel lang geleden eens verteld, ik zou ook niet meer weten of dit voor alle insecten opgaat of dat het specifiek over motten ofzo ging...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insecten navigeren oa op grote hemellichamen. Helaas blijkt dat als je zomaar in een bepaalde richting ten opzichte van het helderste lichtpunt blijft vliegen, niet functioneel als er opeens lampen aan de horizon staan: Insecten vliegen dan in steeds kleiner wordende cirkels om de lichtbron heen, en komen zo bij de lampen terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me dan ook afvraag, waarom vliegen insecten die 's nachts actief zijn dan naar het licht, overdag is er toch veel meer licht dus waarom zouden ze dan niet actief worden?