Waarom heeft de mens een lichaamstemperatuur van 37 graden? Waarom bijvoorbeeld niet 25 of 32 graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Het beste antwoord

Als ik onderstaand artikel mag geloven dan is er een bepaald optimum bij 37 graden op energiegebruik vs weerstand. Een hogere lichaamstemperatuur maar het moeilijker voor infecties en schimmels om te groeien maar maakt ook dat je energiebehoefte enorm toe neemt (hoe hoger je temperatuur, hoe meer warmte je verliest aan de omgeving) om die temperatuur vol te houden. Het bestrijden van infecties kost ook een berg energie en ik kan me goed voorstellen dat er dan ergens een optimum zit. Een hogere temperatuur maakt dan dat je minder energie kwijt bent aan het bestrijden van ziekmakers maar wel meer aan stoken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat de chemische processen die veelvuldig plaatsvinden in het menselijk lichaam het best werken bij een temperatuur van 37 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk lichaam regelt door middel van een soort thermostaat die zich in de hersenen bevindt de temperatuur. De hypothalamus scheidt allerlei stoffen af en die zetten vervolgens allerlei processen in gang om de temperatuur op een aanvaardbaar peil te houden. De meeste mensen hebben een lichaamstemperatuur van rond de 37 graden. Dit is wel afhankelijk van externe factoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft aan HOE de temperatuur gehandhaafd wordt op 37 graden, niet WAAROM. Je geeft dus geen antwoord op de vraag.
In de menselijke cellen vinden ook nog allerlei chemische reacties plaats ( bijvoorbeeld citroenzuurcyclus).
Dit gebeurd met enzymen en andere eiwitten. Sommige van deze enzymen werken optimaal bij 37oC.
Vandaar die tempratuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar. Onze kern temperatuur is inderdaad 37 graden. Dit heeft er mee te maken dat de meest belangrijke enzymatische reacties die een optimum hebben bij 37 graden op deze plekken plaatsvinden (denk aan hormoonhuishouding en spijsvertering). Maar niet alle reacties hebben een optimum op 37 graden. Neem bv de zaadproductie bij mannen. Deze heeft een optimum van 35 graden, wat tevens de rede is dat het scrotum zich buiten de kern bevindt. Je ledematen (armen/benen) zijn ook veel koeler dan de kern, mede omdat bij intense spieractiviteit de temparatuur hier drastisch oploopt. Als de spieren in rust al 37 graden zou zijn, dan zou deze oplopende temperatuur uitermate schadelijk zijn voor de organen die zich in de kern bevinden