Jagen aalscholvers in grote groepen?

Laatst maakte ik iets raars mee. Ik woon aan een doorvaart sloot, ca. 12 meter breed. Ik was buiten en zag uit mijn ooghoek 4 aalscholvers uit het water komen. Een daarvan gaf eensoort (waarschuwings)schreeuw omdat ie schrok dat ie mij daar zag zitten en vervolgens kwamen er, ik schat, zeker 30-40 aalscholvers uit de sloot omhoog vliegen! Ik had echt nog nooit zoiets gezien! Aalscholvers zijn meestal alleen... Ik denk dat de hele sloot door deze club is leeggevist! Is dit een bekend fenomeen dat aalscholvers in een grote groep 'jagen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

ja, goed gezien, ze jagen in groepen.
ze spotten een school vissen en duiken ze er met z,n allen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

normaal gezien hangt het van het voedselaanbod af.
bij visrijke plassen is het niet ongewoon een grote groep te zien.
is het aanbod minder, dan jagen ze ook gerust alleen.
echter het is nu broedtijd, en dan vormen ze grote broedkolonies.
Rieneke1
12 jaar geleden
Helaas wel.
Op het Drontermeer heb ik vorig jaar een groep zien jagen van zeker duizend exemplaren.
In het Haarlemmermeerse bos overwintert een groep van zo'n 300 vogels.

Inmiddels wordt ook erkend dat het een plaag geworden is welke zeer schadelijk is voor de visstand.

Ze jagen met een grote groep de vis richting de kant en houden een vreet orgie.
Dagelijks zo'n 500 tot 1000 gram vis per vogel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje overdreven, ze eten minder (minimaal 250 gram per vogel). Verder eten ze hoofdzakelijk vis die niet altijd interessant is voor de visserij, zo is in het IJsselmeer de pos de meest gegeten vis in het dieet. Het is wel zo dat in veel wateren de witvis in de middelgrote maten verdwijnt, mede door de aalscholver.

Het groepsjagen kan vooral in commerciele visvijvers een flinke ramp zijn, want de vis wordt soms zelfs de kant opgejaagd. Mede daarom is de toenmalige OVB gestopt met het telen van vis ten behoeve van de sportvisserij. In principe hoort de aalscholver bij ons natuurlijke ecosysteem dat ook door ander invloeden wat verschuift in de richting van meer baars en snoek, zoals we dat kennen van de ierse meren.

Daarbij moet wel aangetekend worden dat de aalscholvers in Nederland horen bij een (Chinese) ondersoort die hier oorspronkelijk niet leefde. Dat kan ook de reden zijn van de opmars van het IJsselmeer en de kustwateren naar het binnenland.