word je van kennis zwaarder ?

Als je leert dan neem je informatie/stof op, er zullen dus in de hersenen extra verbindingen worden gemaakt. Nu vraag ik me af of je dus door die extra verbindingen zwaarder wordt (al heb je het dan slechts over waarschijnlijk een nanogram). Oftewel; maakt kennis je zwaarder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar sowieso 'Goeie Vraag!'. Straks zouden we alleen nog maar dikke wetenschappers hebben xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit een praktische vraag, of een theoretische vraag?
Dus vraag je hoe hersenen reageren op het vastleggen van informatie, en misschien wel extra axonen aanleggen (mét) massa. Of is het de vraag of superpositie van informatie op hersenweefsel misschien een massaverschil teweegbrengt. Dan is misschien met E=mc^2 te berekenen hoeveel dat is: verschrikkelijk weinig, een yoctogram is dan al veel te veel.

Het beste antwoord

Wat je in feite vraagt is of je hersenen zwaarder worden van veelvuldig gebruik.

Het is niet te meten natuurlijk (als je iets vocht vasthoudt in je hersenen weegt dat al meer) maar PUUR theoretisch ben ik geneigd te zeggen dat je gelijk hebt en dat het antwoord JA is.

Zie de link over hersenen, daar wordt beschreven hoe de hersenen tijdens de groei van kind naar volwassenen OOK in gewicht toenemen door de aangroei van synapsen...

zie stukje tekst uit die link
HersengewichtstoenameBij de geboorte wegen de hersenen zo'n 350 gr en heeft elke hersencel zowat 2500 synapsen. Tegen het derde levensjaar zijn er dat zo'n 15.000 per cel. Het aantal neuronen neemt op belangrijke plaatsen in de cortex in verschillende fasen toe, evenals het aantal gliacellen. Na zes maanden is het gewicht ongeveer de helft van een volwassen brein. Op een jaar is het tot 60% toegenomen, bij tweeënhalf is dat 75%, rond het zesde levensjaar 90% en tegen het tiende 95%. Het gewicht van de hersenen bij een volwassen vrouw is 1245 g, bij een volwassenen man 1375 g.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je link zegt dat bij kinderen het gewicht toeneemt. Lijkt me logisch, de rest van het lichaam groeit immers ook, de hersenen groeien gewoon mee. Niks bijzonders. Over volwassenen zegt je link niets. Daarnaast zegt je link geheel niets over het aanmaken van synapsen door het opdoen van kennis. Eigenlijk geeft het dus geen antwoord op de vraag.
amigo
12 jaar geleden
de vraag is toch eigenlijk niet te beantwoorden in de eerste plaats, niemand kan zo nauwkeurig wegen EN je kunt de hersenen niet scheiden van de rest (zonder levensgevaar).Dit is wat mij betreft dus een theoretische beschouwing op een theoretische vraag. Ik vond het aannemelijk klinken dat als kinderhersenen (natuurlijk) groeien, dit alleen in theorie ook een toename bij volwassenen kan geven (onmeetbaar klein)
dus wat mij betreft een antwoord op de vraag alleen kan iemand er anders over denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft het niet te kunnen meten, je kunt het ook beredeneren. Als er door kennis nieuw materiaal bijkomt (dus niet oud dat alleen anders wordt geschikt), dan komt er dus per definitie gewicht bij. De vraag is dus of dat gebeurt of niet. Kinderhersenen groeien, net als alle andere onderdelen van een kinderlichaam. Maar na ongeveer je 18e groeit dat lichaam niet meer. Is het dan niet zeer aannemelijk dat, net als al die andere onderdelen, op een bepaalde leeftijd de hersenen ook stoppen met groeien? Je antwoord was naar mijn mening wel een antwoord geweest als je die aanname erbij had vermeld.

Andere antwoorden (3)

De energie die het kost om die verbindingen te leggen en om te leren, is groter dan de vermeende gewichtstoename.

Ik zou er in het praktische leven maar van uit gaan dat je van leren niet zwaarder wordt, behalve als je als gewoonte hebt dat je tijdens het leren eet of snoept.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps dat laatste herken ik wel xd
Nee die verbindingen maken het niet zwaarder. Als je een strik in je schioenveter legt wordt die veter toch ook niet zwaarder. En als he soorrails omlegt op een rangeerterrein gebeurt er ook niets met het gewicht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel, maar je kan heel veel knopen in 1 paar veters leggen, op een gegeven moment het je toch wat extra stoffen nodig om nieuwe verbindingen te maken.
anneliez
12 jaar geleden
Misschien had ik beter het voorbeeld kunnen geven van rivieren die samenkomen en weer splitsen, de totale hoeveelheid verandert niet
Van het opslaan van kennis word je eerder lichter: je brein verbruikt namelijk flink energie voor de hersenfunctie en van energie verbruiken word je lichter. Bij het opslaan van informatie verandert alleen de opmaak van de verbindingen, niet de hoeveelheid grijze materie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minnen slaan nergens op... + van mij