Zou je kunnen leven met alleen je hoofd?

Je hebt mensen zonder armen, mensen zonder benenen, of allebei. Zou je kunnen leven met alleen je hoofd? Je hebt natuurlijk een hart nodig om het bloed te laten stromen. Maar als je met een soort van machine daar voor zorgt, zou het dan mogelijk zijn? En ik ben vrijwel zeker dat het antwoord nee is. Maar ik wil natuurlijk ook weten waarom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dat nodig als je geen maag hebt? Hoewel je wel energie nodig hebt. Hmm.. ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt inderdaad engergie nodig... en zuurstof om je hersenen goed te houden... wordt nix dus met alleen een hoofd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat doet me denken aan een oude horrorfilm die ik eens gezien heb. Een vrouw met een hekel aan haar man vermoordt hem en weet met de hulp van een bevriende dokter zijn hersenen, ogen en oren in leven te houden. Dat lugubere zaakje zet ze op een verborgen plek neer in de slaapkamer en ze gaat zich vervolgens te buiten aan sex met allerlei mannen. Ik hoop dat dit in het echt niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amidst the mists and coldest frosts,
With stoutest wrists and loudest boasts,
He thrusts his fists against the posts,
And still insists he sees the ghosts

Antwoorden (15)

Nee, natuurlijk niet. Wat denk je dat je gaat beginnen zonder je hart bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Je hebt ook spijsvertering nodig, bv. En dat gebeurd in je maag/darmen. Je nieren maken je bloed schoon. Je lever verwijdert gifstoffen. Je hart pompt je bloed rond. Etcetc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt moeilijk! Naast het hart zijn d'r nog veel meer organen die het geheel 'draaiende' moeten houden. Ook hoofdpijn lijkt me moeilijk.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt in je toevoeging al:

"Je hebt natuurlijk een hart nodig om het bloed te laten stromen. Maar als je met een soort van machine daar voor zorgt, zou het dan mogelijk zijn?"

Als je machines nodig hebt om functies te vervangen, leef je dus niet met alleen je hoofd. Je leeft dan met je hoofd, en de hulpmiddelen die alle andere noodzakelijke onderdelen vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets in je hoofd zit,buiten het hart,dat het bloed rond pompt,zou dat wellicht kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Je zou je niet kunnen voortbewegen. Er zijn behoeftes die de mensen nou eenmaal nodig heeft om te leven. (google: toren van Maslow bijv.) Beweging is cruciaal om te leven, al zou je fysiologisch alles in je hoofd geregeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is NIET nee.

Dit is een wat vervelend verhaal, blijf graag van de minknop af VOORDAT je het verhaal goed begrepen hebt.
Bij apenhoofden hebben ze dit geflikt.
Ofschoon het zeer veel vereist kan men steeds langer het hoofd in leven houden.

Om die reden kun je ook als lowbudget cryogene opslag , alleen je hoofd laten invriezen om het op termijn op een ander (wellicht gekloond lichaam) kan late "monteren "
Dit zou nooit ingezet zijn als men niet de verwachting had dat dit zou kunnen.

Het op zich in leven houden van het hoofd zou een perfusionist en en enorme batterij aan (biochemische ) apparaten vergen.
Het is slechts een kwestie van tijd (ontwikkeling ) dat men hoofden lang in leven kan houden en voor zeer ernstig zieke mensen die echter mentaal zeer ontwikkeld zijn , zou dat zelfs op enig moment onder die omstandigheden hun wens kunnen worden.
Mensen die mentaal gezond zijn , maar ondraaglijk leiden door pijn zou het een verademing kunnen zijn, bevrijd te worden van al die pijnimpulsen.
Het vereist echter een verregaande verandering van wetgeving, omdat men dood is (als dood beschouwd wordt) wanneer het hoofd van de romp gescheiden is, vroeger een van de eerste regels uit het EHBO boek en de eninge situatie waarbij een leek de dood mag vaststellen.

Bij onthoofdingen in Frankrijk is gebleken dat men 13-20 seconden bij bewustzijn blijft, wat te verklaren is uit het feit dat er voedsel en zuurstof in de hersenen is om te kunnen denken
Via het knipperen met de ogen had men via vooraf doorgenomen vragen antwoord gekregen na de onthoofding.

Een horror verhaal voor mensen die dit niet wetenschappelijk bekijken, mijn excuses daarvoor.

Het geeft echter beelden van "buiten de box ' en het is een serieuze vraag.
Mijn antwoord is dan ook uitsluitend serieus bedoeld.
NIET om te choqueren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je moet ademen en daar heb je je longen voor, of wilde je die hangen in plaats van je oren
er zijn wel mensen die geen armen en benen hebben maar nog wel een romp waar alles inzit wat je nodig hebt om te leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk!

Waarom niet? Ik ben zelf een rechtervoet en kan prima functioneren. Typen met 5 tenen gaat prima alleen heb ik soms wat moeite met ademen en het aantrekken van mijn sok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat in de toekomst alle genoemde functies overgenomen kunnen worden door machines en robotten. Dus nog even geduld, maar nu nog eventjes niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theoretisch kan het, als het bloed van zuurstof wordt voorzien en voedingsstoffen. Je zult alleen enorme fantoom pijnen hebben vanwege de zenuwen die opspelen. Mijn opa had geen hand meer na een ongeluk, toch had hij daar soms pijn en jeuk en wou hij krabben. Mensen die in coma liggen gebruiken in feite ook niet hun spijsverteringssysteem. Dus ja ik denk dat het wel kan maar ik hoop het nooit mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder hoofd kan praktisch gezien niet. (theoretisch tel ik niet mee, want dat werkt niet in de praktijk.)
maar andersom kan wel, want ik zie (en hoor) regelmatig mensen die kakelen als een kip zonder kop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Roald Dahl zou het moeten kunnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee , want je hebt ook zuurstof nodig in je bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het (voor beperkte tijd) mogelijk is voor honden, dan zal het ook wel voor mensen kunnen zeker. Zoek maar eens op youtube naar "demikhov".