Het aantal eieren is een soort gok, dieren kunnen veel kleine eieren in een keer produceren, of minder grotere eieren. Ook kunnen dieren ervoor "kiezen" om eerst nog wat te groeien en dan heel veel eieren te producer, of in plaats daarvan zo snel mogelijk een kleiner aantal eieren te maken.
De keuze is niet bewust, maar wordt bepaald door een genetische aanleg of is een reactie op de omstandigheden. Door de variatie in genetische aanleg konden dieren die de juiste strategie hebben gekozen zich succesvoller voortplanten. Bij veranderende omstandigheden kan de strategie van een soort daarom wat variëren. Bij veel visserij zie je vaak dat de vissen die zich vroeg voortplantten in het voordeel waren en dat de vispopulatie gemiddeld sneller rijp wordt en dan minder eieren per keer leggen.

Als een diergroep eenmaal voor een bepaalde strategie heeft gekozen zit ze daar ook min of meer aan vast. Het zou voor mensen ondenkbaar zijn dat ze ooit nog hun eitjes in zee zouden verspreiden en de embryo's aan het lot over te laten, onze embryo's zijn aan de bescherming van de baarmoeder gewend en de voeding door de placenta.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het makkelijke antwoord is "omdat de evolutie bepaald heeft dat elke diersoort een verschillend aantal eieren legt".
Maar je wilt natuurlijk weten waarom de evolutie iets anders bepaalt voor verschillende dieren, toch?

Uitzonderingen buiten gelaten, dieren die heel weinig eieren leggen (denk bv. aan vogels) zijn vaak bereid om veel tijd en energie te investeren in de zorg voor deze eieren, en hun nakomelingen als ze uit het ei komen. Je legt weinig eieren, maar je hebt wel veel nakomelingen die tot volwassen zich ontwikkelen, waardoor de soort in stand blijft.
De andere strategie, is dat je heel veel eitjes legt en deze "vergeet", denk b.v. aan de meeste soorten insecten, of vissen. De meeste eitjes zullen het niet halen (eitjes worden opgegeten, of anders de pas geboren dieren), maar er zijn zó veel, dat er een paar toch zullen overleven, en de soort laten overleven.
En dan heb je natuurlijk ook gemixte strategieën: neem b.v. de krokodillen, die tientallen eieren legt, en een geweldige moeder is die heel goed zorgt voor de eieren en een lange periode voor de jonge krokodilletjes.
Je hebt ook insecten die relatief weinig eitjes leggen, maar hele veilige plekken hiervoor zoeken, en je hebt ook soorten zoals de darm parasieten (lintwormen, b.v.) die honderden eieren per dag leggen, om zo de kans van infectie (en dus overleving van de soort) te vergroten.

In het algemeen geldt ook dat hoe groter de soort, hoe minder eieren gelegd worden, maar ook hiervoor kan je veel uitzonderingen vinden.

Uiteindelijk is de evolutie die bepaalt of de ene of de andere strategie succesvol is, het is geen bewuste keuze van de dieren zelf om weinig of juist veel eieren te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Heel goed antwoord! Ik dacht gelijk aan al die jonge schildpadjes die massaal naar zee proberen te 'rennen' en waarvan er slechts weinigen het daadwerkelijk redden. De rest wordt door de vogels verorberd vóórdat ze de zee halen. Als er slechts een ei gelegd werd door een ouder, waren ze nu al uitgestorven denk ik. (^-^) +1