is het bijzonder om rond deze tijd ooievaars te zien?

ik fiets elke ochtend langs een weiland en ik zie daar dan altijd tientallen ooievaars. ik vraag me af of dit bijzonder is, of gewoon normaal? vooral rond deze winterse tijd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (2)

Door de zachte winters blijven steeds meer ooievaars in het land, dus het is niet zo vreemd. Vooral ooievaars die van oorsprong bij de diverse opvang geboren zijn, blijven hier.
Blijft wel prachtig om te zien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over de reden waarom ooievaars de winter bij ons doorbrengen bestaat geen duidelijkheid. De strengheid van de winter speelt er geen rol bij. Zie http://www.ooievaars.eu/0500wintertellingen/default.html
Nee, dat is niet bijzonder.
Jonge ooievaars gaan in eerste instantie altijd op trek, maar als ze wat ouder zijn dan veranderd dat. Sommige gaan nog op trek, andere niet.
Het hoe of waarom is nog niet duidelijk, maar het zou goed met het voedselaanbod te maken kunnen hebben.
Zo zit er hier in de buurt een paartje wat nooit op trek gaat: ze worden door mensen uit de buurt dagelijks gevoerd met eendagskuikens, dus waarom zouden ze vertrekken voor een moeilijke tocht?
Het zal ervan afhangen in welke omgeving ze zich bevinden in ons land, of het een goed muizenjaar is enz.
Rieneke1