Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het antwoord op de vraag wat is het meest besmettelijk hier op aarde is gapen.
Hoe komt dit:
Zien gapen, doet gapen. Daarnaast hoef je het niet te zien, maar erover denken, lezen of horen is ook genoeg voor een geeuw.
Je gapen an sich heeft te maken met het binnenhalen van zuurstof. Meegapen komt door het empathisch vermogen van de mens. Mensen reageren op elkaar. Hoe Empatischer een persoon is, hoe groter de kans dat deze meegaapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geeeuw, ik begin meteen te gapen!
Het vorige antwoord klopt dus helemaal!


We zijn kuddedieren, en doen anderen graag na; zien gapen doet gapen, zien eten doet eten enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeuwen is vragen om slaap... Die ander zegt met hun geeuw: Ik ook... Dus affirmatie van de initiële geeuw... vandaar...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zuurstofgebrek in de zelfde ruimte, denk ik. Maar het is ook aanstekelijk:-0
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ooit gehoord/gelezen dat een persoon je alleen aan kan steken met gapen als je diegene aardig/leuk vindt. een soort uiting van saamhorigheid dus.
bij mij is dit ook zo. toen jaren geleden mijn rijinstructrice moest gapen, had ik nog niet de kleinste neiging om dat ook te doen. vond haar ook helemaal niet leuk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanblik van een gaper kan bij jezelf inderdaad al snel ook een geeuw oproepen. Soms is het zelfs al genoeg om aan gapen te denken of erover te lezen. Waarom het zo aanstekelijk werkt, weet niemand precies. Maar er zijn wel 2 aannemelijke theorieën over de "besmettelijkheid" van gapen. Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Wanneer we een ander zien gapen, krijgen we onbewust een signaal dat de toevoer van frisse lucht mogelijk niet optimaal is. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. De 2de, evolutionaire theorie ziet gapen als een soort lichaamstaal. Het is dan een manier om de groep waartoe we behoren, ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met de spiegelneuronen in je hersenen. Die worden actief als je andere mensen iets ziet doen. Je ziet iemand gapen en je denkt meteen: ‘hé, die is moe’. Vervolgens ga je na of je zelf ook moe bent. Is dat zo, dan kun jij die handeling makkelijker uitvoeren omdat het systeem vooraf al is geactiveerd. Dat dit zo vaak gebeurt, geeft aan dat we eigenlijk allemaal heel vaak moe zijn.
Maar het is ook spiegelgedrag wat te maken heeft met onderlinge communicatie. Gedrag op elkaar afstemmen waardoor je iets gemeenschappelijks hebt. Het gebeurt ook bijvoorbeeld wanneer iemand de benen over elkaar slaat dat de ander dat ook doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding