zijn insecten hun hele leven wakker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop voor een eendagsvlieg dat die inderdaad zijn hele leven wakker is :)

Het beste antwoord

Insecten slapen heel anders dan mensen. Ze gaan niet 's avonds naar bed om 's
morgens weer wakker te worden. Ook doen ze hun ogen niet dicht. Dat kan trouwens
ook niet, want ze hebben geen oogleden.

Op de vraag hoe insecten slapen, kun je eigenlijk geen eenduidig antwoord geven. Er
zijn zeker een miljoen soorten insecten op onze aarde. Er zullen dus ook wel een
miljoen manieren zijn waarop er geslapen wordt in het insectenwereldje.

In het algemeen kun je zeggen dat de
meeste insecten periodes kennen van sloomheid of nietsdoen. Dan rusten ze. Dat is
geen echt slapen zoals mensen dat doen, maar je zou het toch een soort slapen
kunnen noemen. Ze bewegen dan niet en ze reageren niet of nauwelijks op prikkels van
de omgeving. Je kunt ze soms zelfs oppakken zonder dat ze wakker worden.

http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=1235
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat is zo. Maar er zijn insecten die juist bijna altijd slapen en maar een paar keer per jaar wakker zijn