Ja. Maar wel veel minder dan dertig jaar geleden. Zure regen zorgde in de jaren tachtig voor veel ophef en de angst dat bomen massaal zouden doodgaan. De overheid nam maatregelen, vaak in Europees verband. Die hebben effect gehad. Zo is de uitstoot van zwaveldioxide, een van de stoffen die zure regen veroorzaken, in dertig jaar tijd met negentig procent gedaald, ondanks de groei van de industrie en het autoverkeer. Toch is de regen nog altijd te zuur voor de natuur. De verzuring gaat nog steeds door, zij het in een lager tempo dan voorheen. Dus nieuwe maatregelen blijven nodig.
Amadea
11 jaar geleden
Ja, gewone regen heeft een pH van ongeveer 6 en zure regen een pH van 4:

Het gaat hier om zure neerslag, dus zowel in de vorm van regen als ook sneeuw, hagel en zelfs mist of dauw. Dit heet ook wel natte depositie. Bij droge depositie gaat het om stoffen die als minuscuul kleine deeltjes of als gassen neerslaan. Gemiddeld heeft regen een pH (zuurgraad) van ongeveer 6, zure regen heeft vaak een pH van 4 en is dus een stuk zuurder. Die verhoogde zuurgraad komt doordat het water bindt met zwavel- en stikstofoxiden in de lucht en zich omvormt tot zwavelzuur of salpeterzuur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel zuur, maar omdat het vaak sterke zuren betreft is het creëren van een lage pH niet moeilijk. Azijnzuur blijft hangen bij een pH van 4.5 al zit er nog zoveel van in het water, terwijl je voor dezelfde pH bij salpeterzuur maar 10^-4.5 mol/l nodig hebt.

Vaak wordt bij de zure regen vermeld dat het even zuur is als azijn of iets dergelijks. Zou het werkelijk azijn zijn dat naar beneden kwam dan was de ramp niet te overzien.

Het zou beter zijn als de zuurgraad als een basebindend vermogen zou worden uitgedrukt in plaats van als een pH. Het schadelijke effect treedt op op plaatsen met weinig kalk in de bodem, zoals naaldbossen en venen.

Deze milieus worden nog zuurder als in de natuurlijke situatie, waardoor de bomen hun naalden beginnen te verliezen en bijvoorbeeld de eieren van de heikikker, die is aangepast aan wat zure milieus gaan verschimmelen.