Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

komt er vrije atp in de cel voor die niet specifiek voor processen zinvol is.

In het membraan zitten transporteiwitten die tegen de concentratie in stoffen vervoeren onder opname van energie uit atp. Is de atp uit de cel specifiek aangemaakt voor een speciale stof opname, of word dit atp gewoon gevormd en gebruikt op een plek die toevallig dit nodig heeft? In het laatste geval neem ik aan dat de transporteiwitten naar behoefte worden gemaakt en dus niet vast bestaan, maar gevormd worden door vraag naar transporteiwit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
568

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Naar wat ik me herinner, bestaan de transporteiwitten structureel in het membraan. Ze worden gevormd bij de aanleg van de cel en functioneren als ionenpompen. Adenosinetrifosfaat is één van de ribonucleotiden die speciaal voor de energieinhoud in de mitochondriën wordt aangemaakt. De uitwisseling van de energie door adenosinedehydrogenase (waarbij de fosfaatgroep wordt afgekoppeld), is een enzym/co-enzymsysteem. Atp wordt niet speciaal voor de ionenpompen aangemaakt, maar voor zowat alle celprocessen. Ik heb bij wiki 2 pages gevonden waar dit goed beschreven wordt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rustpotentiaal

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adenosinetrifosfaat

Toegevoegd na 6 dagen:
Dus, er wordt geen atp aangemaakt die niet specifiek voor processen zinvol is. De hoeveelheid atp heeft zijn evenwichtsconcentratie tussen bepaalde grenzen. Als de celprocessen meer energie (atp enz...) verbruiken, zijn er meer bouwstenen voor atp-vorming ter beschikking en versneld de aanmaak. Als er te weinig bouwstenen zijn, wordt de productie hiervan opgevoerd. Als er structureel niet snel genoeg atp kan aangemaakt worden, worden er mito's bijgemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer veel geleerd! Bedankt voor het antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding