De verhouding is, is dat het alle twee geslachtshormonen zijn. Testosteron kan ook androgeen worden genoemd en ze helpen alle twee bij de ontwikkeling van het lichaam. Bij zowel mannen zijn ook oestrogenen aanwezig en bij vrouwen ook androgenen maar dan wel lagere concentraties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel, nu weet ik tenminste wat die verhouding is. Bedankt!
Verschilt per persoon. De ene man heeft meer testosteron dan de ander. En ik ken ook vrouwen die geen oestrogenen aan maken.

Er is niet te zeggen dat mannen altijd een x-hoeveelheid testosteron en een x-hoeveelheid oestrogeen in zich hebben. Het is niet zo dat je kan zeggen dat de verhouding altijd 1 op 5 is, of wat dan ook.

Wel is het over het algemeen zo dat vrouwen meer oestrogenen hebben ('vrouwenhormoon') dan dat ze testosteron hebben.
Mannen hebben meer testosteron dan oestrogenen.
Ook hebben mannen in de regel meer testosteron en minder oestrogenen dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanwaar het minnetje?
Voor mannen werd gevonden 14 nanomol/l testosteron en 80 picomol/l oestradiol.
Ratio T/E = 12.5

Voor vrouwen 10-15 picomol testosteron/l en 1000 tot 80 picomol/l oestradiol
(Ratio T/E=0.015 op het maximum voor beide)

De ratio bij vrouwen is afhankelijk van het punt in de cyclus.) Ik dacht dat de maxima voor testosteron en en oestadiol ongeveer samenvallen (het hoogst vlak voor de piek van LH), dus dat maximum voor beide levert denk ik een redelijke ratio op.
Voor vrouwen kan het nog wel varieren met de tijd, ik schat over de menstuele cyclus tot hooguit 0.040.

Bij vrouwen in de overgang of zwangere vrouwen is het oestradiol een stuk lager, ook het testosteron niveau neemt echter af, zodat er ook geen schokkende verschillen in de ratio te zien zullen zijn.