Hoe zwemmen darmbacteriën stroomopwaarts?

Als ik me goed herinner, zijn de darmen zo'n 7 m lang. Als de doorstroomtijd een dag (soms minder) is, beweegt de darminhoud dus met 7 m per dag (soms meer).

Om te overleven, moeten de darmbacteriën dus met minimaal 7 m per dag "stroomopwaarts" zwemmen. Voor een bacterie is dat een enorme afstand.

Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De darmbacteriën zitten op de darmwand zelf. Deze is heel kronkelig met een zeer groot oppervlakte.

Darmbacteriën die los raken komen met de darminhoud mee. Bacteriën zwemmen doorgaans niet een bepaalde kant op.

Daarnaast zijn sommige darmen ook gewoon leeg. Er is niet sprake van een continu stromend systeem.

Toegevoegd na 3 minuten:
In onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld een darmplooi met daarin genestelde bacteriën. Door uitsteeksels in de celmembraan kunnen ze zich ook "vastgrijpen".

Toegevoegd na 12 minuten:
NB. Om voedingsstoffen op te kunnen nemen moeten de stoffen de celmemebraan passeren. Dat kan alleen met kleine moleculen, of moleculen die getransporteerd worden door speciale eiwitpoortjes die in de celmembranen steken.

De meeste darmbacteriën zorgen er juist voor dat bepaalde voedingstoffen makkelijker door de membranen van de darmcellen komen, bijvoorbeeld door bepaalde voedingsstoffen af te breken in kleinere stukjes. Hier heeft de bacterie, maar ook de mens voordeel van en daarom worden deze bacteriën "goede bacteriën" genoemd.

Als je diarree hebt worden veel bacteriën "weggesproeld", zowel de ziekmakende als de goede. Hierna moet het evenwicht weer opnieuw op gang komen. In bijgaande bron (1e) lees je ook meer informatie over bacteriën in de voeding (probiotica).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee joh, bacterien zwemmen niet, die nestellen zich gewoon, waarom zouden ze alleen overleven als ze "boven"zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mooie van bacteriën is dat ze zich ongelooflijk snel delen... De meeste worden inderdaad samen met de faces direct naar de uitganggeleid. Maar als er nog geen 1% aan de darmwand blijft zitten (darmwand is niet glad, bestaat uit zogenaamde 'darmvlokken') is dat in notime weer aangevuld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met hun poten..