Hoe kunnen planten informatie van andere planten ontvangen en bewerken?

Er zijn planten die reageren op het aanvreten van soortgenoten en b.v. hun bladeren oprollen of gifstoffen aanmaken.
Hoe zien hun 'zintuigen' er uit en waaruit bestaat hun 'zenuwstelsel' dat de veranderingen bewerkstelligt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er is tot op heden geen systeem die signalen van planten via de lucht weer kan nemen ontdekt bij planten. Zenuwstelsel achtige dingen komen in planten niet voor. In een experiment welke ik in Zuid Afrika heb uitgevoerd is ook geen uitscheiding door frequent begraasde planten waar genomen.

Wat er wel gebeurd is dat in reactie op sterke vermindering van bladoppervlak een inbalans ontstaat tussen wortels en blad. Hierdoor ontstaat een tekort aan C en een overschot aan N in het systeem, een inbalans die nieuwgroei stimuleert.

Het doorgeven van signalen tussen planten is op zijn minst speculatief. In de praktijk heeft een plant geen middel om zich snel tegen vraat te beschermen, en is dus ook geen voordeel te behalen om te weten dat er dieren in de buurt zijn. Alleen over zeer lange termijnen heeft het nut (Langdurige aanval van dieren, weken tot maanden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet dat bepaalde planten stoffen afscheiden (ik meen dat het via de lucht als geurstof) die door soortgenoten kan worden waargenomen ook via receptoren op de bladeren.

Maar ik denk dat je het antwoord van Ed moet afwachten want die weet ook waar de klepel hangt...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar geven ze signalen af en blijkbaar worden ze ontvangen, maar kennelijk zijn planten dus niet zo doof en blind als de meeste mensen menen; ik bedoel niet dat ze kunnen zien en horen als mensen, maar dat ze kunnen communiceren en voor communicatie heb je iets nodig dat uitzendt en iets dat ontvangt en vervolgens iets dat de informatie verwerkt en wat is dat dan?
itsme
14 jaar geleden
Communicatie kan heel erg simpel zijn: probleem of geen probleem. Wel de stof X uitzenden als reactie op ongedierte, of niet. Wel de stof X waarnemen op bladreceptoren of niet. Wel je bladeren oprollen als reactie daarop, of niet.
Er zijn ook vleesetende planten... die weten insecten te vangen door met tastharen te detecteren of er insecten op de juiste plaats zijn. En we weten allemaal dat bladeren (bloemen) de zon kunnen waarnemen en eventueel meedraaien. Zonder ogen en oren, maar met lichtontvangst (of dat nou infrarood is of zichtbaar licht laat ik even in het midden). En zonder spieren bewegen ze toch mee met de zon.
Ja dat doen ze wel degelijk... Ook als je drie bomen vlak bij elkaar van andere soort staan, dan vormen ze toch samen een geheel, dus dan moet er wel overleg zijn in de groei...

En ook bij schade aan de boom, dan zenden ze stoffen uit die andere bomen voorbereidingen treffen om die belager af te schudden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten scheiden altijd gassen uit (Co² of O² ) en daarrmee ook fytohormonen die door andere planten waargenoimen kunnen worden (soms ook door mensen, geuren ), op dit moment onwikkelen tuinbouwwetenschappers plantsensoren die deze waar nemen kunnen om de plant beter te kunnen voorzien cvan alles watt nodig is voor een goede en gezonde groei zodat er niet teveel energie en andere grondstoffen aan de plant beschikbaar gesteld worden en toch een optimale groei bereikt kan worden.