Hoeveel gewicht kan een borstkas dragen voordat de ribben breken en je verpletterd wordt? Hoeveel gewicht is voldoende om niet meer te kunnen ademen?

Vroeger werden criminelen ter dood veroordeeld. Eén van de manieren was het verpletteren door olifant. De olifant zet zijn poot op de borst van de ter dood veroordeelde en trapt hem plat. Een andere manier was de veroordeelde op zijn rug leggen en steeds meer stenen op zijn borst stapelen totdat deze stikte.

Hoeveel gewicht voordat je verpletterd wordt (gebroken borstbeen en ribben)?
Hoeveel gewicht om het inademen te stoppen?

Over beide gevallen gaat om de gehele borstkas en niet een kleine oppervlakte, zoals een kogel of doorboord worden door een staaf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm.. wie zou zo'n straf verzonnen hebben?
Kimath
13 jaar geleden
Bah, wat een straf..

Het beste antwoord

Er zal gemiddeld gesproken verschil zijn tussen mannen en vrouwen EN er is natuurlijk een groot verschil tussen volwassen jonge en oude mensen, oude mensen hebben vaak broze botten dus die kunnen toch minder hebben.

Verder zijn kinderen heel kwetsbaar want bij de kinder ehbo leer je dat je bij jonge kinderen nooit de "beroemde"heimlich" greep mag doen als ze zich verslikken want dan breken hun ribben en kunnen het hart doorboren en dan is het middel mogelijk erger dan de kwaal. Dat is dan de drukkracht van de armen van een volwassene, is niet zo veel lijkt me.

Verder is er ook nog een verschil tussen rustige druk en stootkracht, bij dat laatste breken ribben ook sneller.

En of je recht of scheef ligt en recht of scheef drukt.

als ik moet gokken zou ik zeggen: tussen 5 kg, bij baby's en ruim boven de 100 kg bij een sterke gezonde man
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Borstbeen weet ik niet, maar ribben kun je al heel gemakkelijk kneuzen (breken?) als je op de verkeerde manier hartmassage geeft (naast het sternum)
Dus als je druk op de borstkas uitoefent ligt het eraan waar je drukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt helemaal aan de druk die het uitoefent. Als je een 100kilo zware bal op je borstkas legt is dat een veel grotere belasting dan een grote plaat van 150 kilo (die spreidt het gewicht).
Er is geen vast antwoord voor. Het hangt af van de fysieke gesteldheid en het materiaal waarmee je het wilt verzwaren. Het is ook niet aan te raden om dit te testen op een echt persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het ligt ook nog aan de persoon zelf, lijkt me. Een kind kun je met mss 50 kg. pletten, een volwassene zou daar tegen kunnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verscheelt per persoon, en ligt eraan hoe goed het skelet is ontwikkeld. Ondanks dat het skelet hard is en er onveranderbaar uitziet, past het skelet zich je hele leven aan.
Als je je botten veel belast, zullen deze zich meer ontwikkelen en dus meer druk aankunnen.