Word je sneller dronken/aangeschoten na een dag sporten en een heet bad?

Laatst heb ik een eind gefietst op een warme dag, toen ik thuis was heb ik een heet bad genomen en 's avonds ben ik met vrienden wat gaan drinken. Niet per se heel veel, niet meer dan normaal, maar toen ik 's avonds naar huis ging was ik veel draaieriger dan normaal en de volgende ochtend had ik er ook nog steeds wat last van (niet heel erg een kater, ik had geen hoofdpijn ofzo, wel wat draaierig geweest).

Kan dit komen doordat ik vocht ben verloren met fietsen en het bad? Ik heb wel veel water gedronken op de fiets en ook thuis nog wel gewoon water gedronken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het probleem zit niet in het water ditmaal, maar in het vetgehalte. Je hebt trouwens met deze vraag meteen ontdekt waarom vrouwen ook sneller dronken zijn dan mannen in het algemeen: Zij hebben minder bloed en een hoger vetgehalte, waardoor de toxiteit van de alcohol sterker is bij hen proportioneel. In jouw geval is het echter toch nog iets complexer: Alcohol kun je vergelijken met uitermate geconcentreerde koolhydraten/suiker: Bij veel fietsen gaat het eerste half uur tot uur eerst al je koolhydraten opgenomen worden (je hartslag zit dan bijv. op 80% van je max. hartslag op je horloge met hartmeter), maar na een uur merk je dat je hartslag naar 90% kan gaan zonder dat je rapper rijdt, dat is omdat daarna de snelle suikers op zijn en je vetten moeten omgevormd worden naar suiker voor die kunnen verbrand worden. Als je daarna alcohol neemt, gaat het reservetekort zeer snel die alcohol opnemen, waardoor je je dus ook echt sneller dronken voelt.

Als je moe bent voel je eerder de gevolgen van alcohol, en na sporten en fietsen zal dat wel het geval zijn geweest. Je voelt je prettig ontspannen na sport en bad en dan is een biertje ook lekker. Volgende keer proberen er aan te denken dat je er een minder drinkt in plaats van een extra

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100