Welke stoffen (moleculen) worden wel of niet via de mond opgenomen?

Sommige medicijnen worden via de mond opgenomen. Sommige medicijnen moet je echt doorslikken. Wat heeft allemaal de potentie om door de mond op te worden genomen? wat is het criterium daarvoor? Kan je uitrekenen, per stof, hoelang het duurt voordat het is opgenomen en in de bloedbaan zit?
Graag met wetenschappelijke onderbouwing.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (1)

Je vraag is nogal uitgebreid. Er zijn namelijk complete studies die zich hieraan wijden en het antwoord is dus niet zo gemakkelijk gegeven.

Wellicht kan je hier eens kijken. http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/show?code=MLMPS04
Dit vak is onderdeel van de opleiding farmacie en ik heb deze module bijzonder interessant gevonden.
Voor elk medicijn (en voor elk persoon dat het inneemt) kan je een Area Under the Curve maken en kijken wanneer het het meest efficient is. Opname tijd (dus biologische beschikbaarheid) kan per persoon verschillen en klinische studies beroepen zich op gemiddelden. Is per stof anders.

Wat betreft welke medicijnen ingeslikt kunnen worden: allemaal. Das simpel. Echter heb je een probleem. Als een medicijn instabiel is in zuur milieu (maag), komt het niet goed aan. vanuit de darmen gaat het door de poortader naar de lever en kan het de concentratie in het bloed van het medicijn zwaar beïnvloed worden door het first-pass effect (door de lever). Verschilt weer van stof tot stof.

Wat betreft het opnemen van stoffen onder de tong, dit wordt Sublinguale toediening genoemd. Op de engelse wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Sublingual_administration )kan je zien dat er vele verschillende medicijnen zijn die zo toegediend kunnen worden. Deze verschillen op moleculair niveau, maar de overeenkomst is dat de moleculen niet te groot mogen zijn. In onderstaand artikel (http://www.pharmtech.com/considerations-developing-sublingual-tablets-overview ), van hoe sublinguale toedieningen te ontwikkelen, zie je dat het molecuul gewicht onder de 600 Da blijft.