Waarom kunnen boomwortels zo diep wortelen?

terwijl ik in deze kleigrond nog geen schep de aarde in krijg...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Een wortel groeit alleen in de lengte vanuit de wortelpunt. Die wortelpunt is heel dun, en daarnaast wat slijmerig, waardoor hij makkelijk in de smalste openingetjes kan doordringen.

Is de wortelpunt eenmaal in een smal openingetje doorgedrongen, dan groeit de wortel op die plek alleen nog maar in de breedte (de wortelpunt zelf groeit nog wel in de lengte, maar die is inmiddels een stuk verder gekomen).

Bij breedtegroei kan een plant een enorme druk opbouwen, genoeg om de klei opzij te duwen.

Dat lengtegroei in een smalle opening niet zoveel kracht kost, kun je zelf voelen door je nagel in de klei te duwen: dat lukt nog makkelijk, maar met je (veel bredere) vinger lukt dat niet meer.

Voor meer informatie over de groei van plantenwortels verwijs ik je naar onderstaande Bron.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou zomaar kunnen dat bomen in zulke grond anders wortelen - wortels gaan op zoek naar water, en misschien zit dat goed bereikbaar onder de bovenste kleilaag.
Zeker in klei moet je niet al te oppervlakkig wortelen, want een tijdje zon en/of weinig regen en je wortels zijn opgedroogd.
(Mogelijke oplossingen voor de tuinier: grond deels afgraven en mengen met goede grond; stukje bij beetje de grond verbeteren met goede grond; proefondervindelijk ontdekken welke planten het goed doen in de tuin; een zogeheten prairietuin maken met planten die tegen droogte kunnen - mits er geen volstrekt ondoorlatende laag vlak onder de grond zit die zorgt dat je na elke regenbui plassen hebt, want dan rotten je droogteminners direct weg...)