is een sluipwesp gevaarlijk voor mens en/of dier?

ik heb deze dieren de laatste dagen regelmatig in huis. Heeft dat een bepaalde reden, hoe krijg ik ze weg en zijn ze gevaarlijk? Ik ben er inmiddels achter dat die enorme "angel" alleen maar een legbuis is. Maar wil toch wat meer zekerheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
37.1K

Antwoorden (3)

Nederlandse sluipwespjes zijn compleet ongevaarlijk. Waarom ze nu in huis zitten.. Geen idee. Wellicht dat het warme vochtige weer ertoe leidt dat ze makkelijker rond vliegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze doen je geen kwaad hoor. en tja in je huis.
misschien een beter hor kopen :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in Nederland heel veel soorten sluipwespen, van heel klein tot heel groot.
Soms komen ze per ongeluk in huis.
Sluipwespen kunnen niet zoals een gewone wesp steken.
Wat sluipwespen doen , ze zoeken een slachtoffer, b.v. een spin, die geven ze een prikje waardoor deze spin verdoofd is, maar niet dood gaat.
Hij sleept deze spin naar een van te voren gemaakt holletje, stopt hem er in en legt er dan een eitje in.
Hieruit komt een larfje en deze vreet van binnen de spin op die nog levend is.
Als het larfje gaat verpoppen gaat de spin dood.
Uit deze pop komt weer een nieuwe sluipwesp.
Zo heeft ieder soort sluipwesp zijn eigen soort slachtoffer.
Veel sluipwespen zien er heel eng uit, vooral de grote soorten die ook vaak nog de kleuren hebben van een echte wesp.