Kan een aap bevallen van een mens?

Dus als je een bevruchte eicel van de mens in de baarmoeder zet van een aap, kan die aap dan bevallen van een mens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

we kunnen het niet uitproberen, want dat zou een erg onethisch experiment zijn.
los daarvan zie ik praktische bezwaren: een chimp of bonobo bijvoorbeeld zijn veel lichter, hoe moet dat met zo'n zwaar jong?
plus hun draagtijd is korter.
nee, het lijkt me niet dat het kan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
een gorilla draagt 9 mnd, dus dan zou dat bezwaar niet gelden.
wel vermoed ik dat er problemen zullen optreden zoals in het antwoord van jammerr worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
m.i. Juist antwoord.

Andere antwoorden (2)

De antigenen in de moederkoek die vanuit de bevruchte eicel wordt gemaakt, zijn lichaamsvreemd voor de aap, waardoor een afstotingsreactie zal optreden. Nee dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke antigenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal. Zelfs bij mensen heeft de baby andere antigenen dan de moeder. De bloedsomloop van de baby en de moeder zijn daarom strikt gescheiden. De placenta (moederkoek) bevat bloedvaten van zowel moeder en kind en wisselen voeding- en afvalstoffen uit. Daarnaast vraag ik me af of je het begrip antigeen duidelijk hebt. Antigenen zijn geen stoffen die gemaakt worden. Een antigeen is bijvoorbeeld een eiwit op een bloedcel (of welke cel dan ook) dat niet herkend wordt als lichaamseigen. Ik denk wel dat afstotingsreacties een groot probleem zijn bij dit onethisch experiment. Maar het licht iets ingewikkelder dan je antwoord.
Sowieso zijn de jongen van een aap ook vele malen kleiner dan die van een mens. Het lichaam van een aap is dus ook gebouwd op kleine baby's, niet die van ons ;)