Overal gezocht maar wij als mensenras hebben dat schijnbaar alleen voorbehouden aan het paard.Dus nee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom is het paard een edel dier?

Omdat het paard als 'edel' dier wordt beschouwd, worden vaak de
termen 'hoofd', 'mond' en 'benen' gebruikt in plaats van 'kop', 'bek' en 'poten'.

Die beleefdheid en chique 'aanspreektitels' heeft het paard te danken aan het feit dat
het een bijzondere plaats inneemt in de dierenwereld. Het is al eeuwenlang heel nauw
verbonden met de mens. Dichters en schrijvers hebben het in de loop der tijden
beschreven als ridderlijk en adellijk. Shakespeare en Goethe, om er maar een paar te
noemen, schreven lofdichten op het paard en die twee zijn toch niet de minsten onder
de schrijvers. Hun teksten vinden nog altijd gretig aftrek.

Werd het paard in de Middeleeuwen nog gezien als een lomp strijdros, vanaf de
zestiende eeuw werd de viervoeter langzaam maar zeker adellijk, mede omdat het
paardrijden ook tot kunst werd verheven. Er ontstonden rijscholen om te leren
paardrijden en de adel bekwaamde zich in het hogeschoolrijden. De mensen van adel
gingen in die tijd spreken over hoofd, benen en mond en dat is door iedereen
overgenomen tot op de dag van vandaag.

Andere dieren schijnbaar niet. groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oneens het zijn er wel

Andere antwoorden (3)

een adelaar of koningspoedel. zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het edelhert bevat het woord edel. Echter wordt enkel een paard een edel dier genoemd. Deze naam heeft het gekregen vanwege zijn "hulp" van vroeger uit. Door deze term heeft een paard ook een "hoofd, benen en een mond" i.p.v. een kop, poten en een bek.

Het edelhert heeft deze benamingen echter niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een aantal diersoorten die tot de edel dieren gerekend mogen worden.
Dit zijn natuurlijk de Paarden, wiens hulp bij de jacht van de edelen bijna onmisbaar was.
Zwanen, die in de slotgracht van een edelman zwemmen/zwommen.
En herten, waar alleen de edelen op mochten jagen, en dus als voedsel dienden voor de edelen.

(of honden hier ook bij hoorden weet ik niet meer helaas)