Wat zijn slecht combinerende geuren?

Ik las net dat wij kunnen herkennen welke geuren slecht bij ons passen. Maar kan iemand daarvan misschien een voorbeeld van noemen en dan met betrekking tot partners?
Komt dat omdat we dan ruiken welke afkomst en voor thuis hij/zij komt en of dat combineerbaar is met die van ons?
Hoe zit dat dus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het houdt je wel bezig, hè?

Ik denk dat je teveel denkt in termen van bewust ruiken. Daar gaat het hier niet (alleen) om. Een deel van de aantrekkingskracht tussen mensen komt door feromonen, die door onze reukzin worden opgevangen, maar die we niet bewust ruiken. Die feromonen worden weer beïnvloed door de hormoonhuishouding. Dezelfde hormoonhuishouding die ervoor zorgt dat een vrouw vruchtbaar is en dat een man sperma aanmaakt, maar ook een rol speelt bij bepaalde drives, zoals zorginstinct of de drang om je gezin te beschermen.

Ook heeft bijvoorbeeld je voeding en gezondheid invloed op je geur. Dat betekent niet dat je aan iemand kunt snuffelen en dan meteen ruikt dat hij vaak pizza eet of diabetes heeft, maar onbewust pik je dat soort dingen wel op en hebben ze invloed op hoe aantrekkelijk je iemand vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je het hebt over het kiezen van partners dan gaat het om feromonen, deze kun je niet bewust ruiken maar wel onbewust en ze kunnen maken dat je iemand leuk vindt hoewel hij/zij niet aan het profiel voldoet wat jij in je hoofd hebt.
Feromonen maken duidelijk dat het om een gelukkige/ ongelukkige combinatie zal gaan wat de genen betreft.
Het zegt niets over het welslagen van de relatie want ze houden geen rekening met afkomst of opvoeding o.i.d.
Als iemand zijn/haar feromonen je bevallen geeft dat wel een betere kans op gezond nageslacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen de mens nog in de oertijd leefde, waren zijn zintuigen ongetwijfeld veel beter ontwikkeld dan van de huidige mens.
Voldoende ruiken is voor ons niet zo belangrijk meer geworden.
Erger nog we laten het niet meer toe, we willen niets meer ruiken, een mens mag niet meer naar mens ruiken.
Een lekker luchtje of spray moeten de geurtjes van de mens verdoezelen.
We douchen en poetsen dagelijks er zo veel mogelijk alles af, we willen niet stinken.
Ondanks al dat poetsen en badderen blijven er nog erg veel mensenluchtjes over, die denken we niet meer te ruiken maar ons lichaam zegt iets heel anders.
Dat reargeert nog net zo als in de oertijd.
Alleen nemen we het nu meestal waar met ons gevoel.
Sommige mensen voelen niet goed.
Anderen voelen geweldig!
Ongemerkt hebben we toch dingen geroken van de ander , die we met ons gevoel waar kunnen nemen.
Dus via een omweggetje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keuze voor een partner is zeker ook voor een groot deel gebaseerd op geur. Maar het is niet zo dat je aan iemand ruikt en dan bedenkt of dit al dan niet goed combineert. Dat is iets wat onderbewust wordt doorgegeven. Zodra jij iemand niet lekker vindt ruiken kies je niet voor diegene als partner. Degene die wel bij jou past zul je automatisch niet vinden stinken.
Onbewust zenden mensen eigenlijk steeds "geurberichten" uit. Als de vreemde lichaamsgeur niets gemeen heeft met je eigen lichaamsgeur (die je zelf niet ruikt) kan dat dus uitlopen op een relatie.