De vrouwtjes mug steekt en jeukt dus. Ik woon aan het water en heb als alles openstaat heel veel muggen. Maar nog nooit een vrouwtjesmug. Hoe kan dit?

Er moeten toch ook vrouwtjesmuggen zijn? Ik had het in een ander huis wel, ook aan het water en daar was het gewoon elke dag raak. ( de prikken dus) maar nu dus nul. Zelfs geen 1... Weer of geen weer...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet elke soort mug steekt, waarschijnlijk zijn het dansmuggen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geef je dat niet als antwoord Bliets?
Nu kunnen we geen plusjes geven, terwijl dit gewoon een goed antwoord is.

Antwoorden (3)

Ik heb eens gelezen (en gelukkig teruggevonden) dat alleen zwangere vrouwtjesmuggen steken.
Mogelijk zijn er dus wel vrouwtjes aanwezig, maar nog niet bevrucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog te vroeg in het seizoen. Wacht maar een maandje af.
Verder zijn sommige mensen 'lekkerder' dan anderen.
Mijn bloed smaakt veel lekkerder dan dat van mijn vrouw bijvoorbeeld. In elk geval voor muggen. (Ken weinig vampiers)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeg in het seizoen? Ik zit al helemaal onder de beten!
Muggenlarven leven in stilstaand water en het liefst zonder vissen, want anders worden ze opgegeten.
Wellicht is het water niet geschikt voor de larven?

Ook zul je nog even moeten wachten tot de mugjes pas echt komen.

Overigens is het niet zo dat de ene persoon meer gestoken wordt door een steekmug, dan de andere. Het is onzin dat het ene bloed lekkerder smaakt, zoeter is of de juiste hoeveelheid ijzer bevat. Muggen steken iedereen! Echter gereageerd de ene persoon wel op de beet en de andere niet. Sommige mensen krijgen vrijwel geen zichtbare reactie, of zelfs helemaal niks!

Waarom dit is?
In landen waar muggen een dodelijke ziekte bij zich dragen kan het erg van pas komen dat je heftig reageert op en steek. Je weet dan namelijk dat je gestoken bent en kunt voorzorgsmaatregelen gaan nemen. Heb je geen reactie, dan weet je veelal te laat dat je gestoken bent.
Survival of the fittist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een bron dat elk persoon door muggen wordt gestoken want ik heb toch vaak genoeg gelezen dat dat niet klopt maar dat zal dan wel een fabeltje zijn maar dan heb ik toch graag een bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen bron, mijn bronnen zijn mijn lessen ecologie over parasitisme. Er staan zo veel dingen op Internet en iedereen gelooft iets anders. Ik geloof pas iets als het is bewezen en ik ga er van uit dat een docent de waarheid zal vertellen? Wil de anonieme minnaar zich bekend maken :)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben je minnaar niet maar het moet toch ergens te vinden zijn? Ik heb wel eens zo'n onderzoekfilmpje gezien met gekweekte muggen die ze loslieten op mensen en dan was wel duidelijk dat ze een voorkeur hadden, vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel zo dat mensen die veel zweten en een warme lichaamstemperatuur hebben 'eerder' gestoken worden.
Maar dat is puur omdat die mensen beter te vinden zijn, dan mensen die minder geuren uitstoten. Maar dit zegt nog niet dat sommige mensen niet gestoken worden, dat is namelijk een fabeltje.
In een kamer zal een mug geen voorkeur hebben tussen 2 personen. Mannen worden vaker gebeten, dat klopt, maar die transpireren ook veel meer en worden dus eerder gevonden :)